Residents' Perceptions of the Outdoor Spaces of Environmentally-friendly Apartment Complexes

친환경 아파트 거주자의 옥외환경에 관한 인식분석

  • Lee, Jung-A (Graduate School, Korea University) ;
  • Chon, Jin-Hyung (Division of Environmental Science and Ecological Engineering, Korea University)
  • Published : 2008.02.29

Abstract

The purpose of this study is to examine residents' perceptions of the outdoor spaces of environmentally-friendly apartment complexes focused on quality of life. On-site intercept surveys were performed to collect data and samples were selected from the residents who are currently living in two different environmentally-friendly certified apartment complexes. This study has examined importance and satisfaction of outdoor spaces of the study sites as they relate to quality of life, as well as they correlation between the New Environmental Paradigm(NEP), and satisfaction and loyalty, respectively. Data were analyzed using several statistical methods including descriptive statistics, Importance-Satisfaction Analysis(ISA), t-test, and correlation. The results suggest that outdoor spaces of the apartment complexes are perceived as an important place to improve residents' quality of life. Residents showed a high satisfaction rate to the natural environmental features(e.g. natural areas present, amenity of space) while they showed a lower satisfaction rate to the social environmental features(e.g. access to public transportation). Although most residents tend to have the New Environmental Paradigm based on the study results, NEP did not influence the level of satisfaction in environmentally-friendly apartment complexes. In contrast, there was a significant relationship between NEP and loyalty. In addition, a strong correlation emerged between satisfaction of outdoor spaces and loyalty to the housing estates. Given these results, various recommendations were given to promote better use of outdoor spaces of dwellings to improve residents' quality of life.

Keywords

References

  1. 강명원, 안서진, 김종민, 서기영, 이승복 (2000) 환경친화적 요소에 관한 거주자 의식조사 연구. 대한건축학회 학술발표대회논문집 계획계 20(2) : 857-860
  2. 권오진(2004) 아파트 단위주거의 환경친화적 계획요소에 관한 실무자 의식조사. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김광우, 양인호(2004) 공동주택의 거주성능 평가모델 개발에 관한 연 구. 대한건축학회논문집 계획계 20(9): 265-273
  4. 김진동(2005) 대학생의 환경관과 환경행동: 관광과목 수강자를 중심 으로. 관광학 연구 28(4): 357-375
  5. 김혜정(2002) 환경친화형 공동주택 설계요소에 대한 거주자 의식연구. 대한건축학회 논문집 계획계 18(6): 27-37
  6. 대한주택공사 주택도시연구원(2002) 친환경 건축물 인증 제도 세부 시행지침
  7. 민중서림(2006) 엣센스 국어사전. 서울: 민중서림 편집국
  8. 박원규(1999) 지속가능한 주거단지 계획모형 개발 및 적용에 과한 연 구. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  9. 박인석, 강인호, 강부성(1993) 주거만족도에 의한 주거환경의 개선우 선순위 분석방법에 관한 연구. 대한건축학회논문집 9(6): 9-18
  10. 배정익, 안병욱, 김상민(2004) 초고층 주상복합 아파트 거주 후 평가에 관한 연구. 대한건축학회논문집 계획계 20(9): 127-135
  11. 우형택, 엄붕훈, 문연화 (1999) 환경의식의 측정을 위한 설문지 개발과 검증. 한국환경과학회지 8(5): 559-568
  12. 유수훈, 조동우(2004) 지역특성을 고려한 환경친화적 공동주택의 영향 인자분석에 관한 전문가 의식 연구. 대한건축학회 논문집 계획계 20(3) : 11-22
  13. 이규인(2001) 지속가능한 정주지 실현을 위한 계획목표 설정연구. 대 대한국토도시계획학회 36(6): 9-21
  14. 이규인, 박원규, 이재준, 오수호, 장선영(1998) 환경적 측면에서의 현 국내 주거단지 지속성 평가연구. 대한건축학회논문집 계획계 14(8) : 3-14
  15. 이유미, 김성우(2003) 공동주태단지의 옥외환경에 대한 정성적 평가와 거주자 만족도사이의 상관성 분석 연구. 대한건축학회논문집 계획계 19(7): 69-79
  16. 이유재(1994) 고객만족의 결정변수에 대한 이론적 고찰. 서울대학교경영논집. 28(1/2): 90-123
  17. 이재준, 이규인(1996) 환경 친화형 주거단지 의식조사를 통한 계획방 향설정 연구. 대한국토도시계획학회지 31(6): 83-101
  18. 이재호(2001) 아파트 단지 주거 동 배치형태에 따른 녹지공간의 만족도 분석. 연세대학교 산업대학원
  19. 이정남, 최성필, 김주환, 윤미경, 한연호, 정상선, 허영주, 김청권, 류종 혁(2006) 친환경 공동주택 인증 단지의 거주자 만족요인 분석에 관한 연구. 대한건축학회논문집 계획계 22(1): 85-92
  20. 이주형, 윤지현, 강한승, 윤은형(2006) 온라인 여행업의 고객만족, 고 객충성도, 재구매의도 관계연구. 한국산업경영학회 2006 동계학술논문 발표회 초록집. pp. 665-687
  21. 이지영(2003) 한공운송 서비스 지연이 고객만족, 관계품질, 고객 충성 도에 미치는 영향. 경주대학교 대학원 박사학위논문
  22. 임선화, 박원규(2007) 아파트단지 외부공간의 친환경요소 적용 수준에 따른 만족도 비교연구. 한국조경학회 2007 춘계학술논문발표회 초록집. pp. 30-38
  23. 정유선, 윤정숙(2002) 환경 친화형 주거단지 계획에 관한 전문가 의식 조사. 대한건축학회 논문집 계획계 18(11): 45-52
  24. 정종대(2003) 친환경 건축의 평가지표와 인증 체계에 관한 연구. 서울 대학교 대학원 박사학위논문
  25. 제해성, 이재혁, 홍수진(2006) 초고층 공동주택의 삶의 질에 근거한 주 거환경지표 체계화 연구. 대한건축학회 논문집 계획계 22(8): 89-96
  26. 조용준(1999) '삶의 질'에서 본 우리 주거문화의 과제와 전망. 정책과 지역발전 3:615-630
  27. 최성필, 이정남, 김주환, 허영주, 김청권, 정상선, 한연호, 류종혁(2006) 공동주택의 친환경 계획요소의 거주자 만족수준 향상을 위한 중요 영향인자분석에 관한 연구. 대한건축학회 논문집 계획계 22(3): 81-89
  28. 최윤(2006) 친환경주거단지에 나타난 문제점 및 개선방안연구. 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  29. 최윤아, 송병하(2004) 주거환경 우수주택 인증 단지의 거주 후 평가에 관한 연구. 한국실내디자인학회 논문집 13(5): 98-105
  30. 최정환, 이유재(2001) 죽은 CRM 살아있는 CRM. 서울. 한언
  31. 한상진(1997) 울산시민의 삶의 질. 사회과학논집 7(2): 107-118
  32. 홍수진(2006) 삶의 질 향상을 위한 고층 공동주택의 설계요소에 관한 연구. 아주대학교 대학원 석사학위논문
  33. Albreteh, D., G. Bultena, E. Hoiberg and P. Nowak(1982) The new environmental paradigm scale. Journal of Environmental Education 13(3): 39-43 https://doi.org/10.1080/00958964.1982.9942647
  34. Andrews, F. W. and S. B. Whiteny(1976) Social Indicators of Well-Being: American's Perception of Live Quality, New York
  35. Bateson, J. and Hui, M.(1992) The ecological validity of photographic slides and videotapes in simulating the service setting. Journal of Consumer Research 19: 271-280 https://doi.org/10.1086/209301
  36. Bubolz, M., J. Eicher, S. Evers and M. Sontag(1980) A human ecological approach to quality of life: conceptual framework and results of a preliminary study. Soc. Indicators Res. 7:107-136 https://doi.org/10.1007/BF00305595
  37. Campbell, A., P. E. Converse and W. L. Rodgers(1976) The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions, Rusell Sage Foundation, New York
  38. Catton, W. R.. Jr and R. E. Dunlap(1978) Environmental sociology: A new paradigm American Psychologist. 13: 41-49
  39. Cheung, C.(1997) Toward a theoretically based measurement model of the good life. J. Gen. Psychol. 158(2): 200-215 https://doi.org/10.1080/00221329709596662
  40. Dabholkar, P. and D. Thorpe(1994) Does customer satisfaction predict shopper intentions? Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior 7: 161-171
  41. Diener, E. and E. Suh(1997) Measuring quality of life: economic. Soc. Indicators Res. 40 1(2): 189-216 https://doi.org/10.1023/A:1006859511756
  42. Dunlap, R. E., K. D. Van Liere, A. G. Mertig and R. M. Jones(2000) Measuring endorsement of the new environment paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues 56(3): 425-442 https://doi.org/10.1111/0022-4537.00176
  43. Dunlap, R. E. and K. D. Van Liere(1978) The new environment paradigm. Journal of Environmental Education 9(4): 10-19 https://doi.org/10.1080/00958964.1978.10801875
  44. Harnmit, W. E., D. N. Bixler and P. Nee Francis(1996) Going beyond importance-performance analysis to analyze the observance- influence of park impacts. Journal of Park and Recreation Administration 14(1): 45-62
  45. Horley, J. and B. R. Little(1985) affective and cognitive components of global subjective well-being measures. Soc. Indicators Res. 17: 189-197 https://doi.org/10.1007/BF00302421
  46. Hui, M. and J. Bateson(1991) Perceived control and consumer choice on the service experience. Journal of Consumer Research 18: 175-185
  47. Jacoby, J. and R. W. Chestnut(1978) Brand Loyalty : A Conceptual Definition in Proceedings, 79th Annual Convention of the American Psychological Association. 6: 655-656
  48. Kamp, V. I., K. Leidelmeijer, G. Marsman and A. De Hollander (2003) Urban environmental quality and human well-being towards a conceptual framework and demarcation of concepts: a literature study. Landscape Urban Planning 65: 5-18 https://doi.org/10.1016/S0169-2046(02)00232-3
  49. Lee, Y. K.. D. W. Lee and C. K. Lee(2003) The impact of perceived festival environmental cues on visitor's satisfaction and loyalty: the case of Suanbo Spa festival. Journal of Tourism Sciences 27(1): 85-104
  50. Martilla, J. and J. C. James(1977) Importance-performance analysis. Journal of Marketing 41 (1): 13-17 https://doi.org/10.2307/1250226
  51. Musschenga, A. W.(1997) The relation between concepts of quality of- life. J. Med. Philos. 22(1): 11-28 https://doi.org/10.1093/jmp/22.1.11
  52. Nasar, J. L. (1998) The Evaluative Image of the City. Sage Publications, Thousand Oaks
  53. Oliver, R. L.(1999) Whence customer loyalty? Journal of Marketing(special issue) 63(4) :33-44
  54. Purcell, A. T.(1995) Experiencing Australian high-and popular- style houses. Environment and Behavior 27: 771-800 https://doi.org/10.1177/0013916595276003
  55. Raphael, D., R. Renwick, I. Brown and I. Rootman(1996) Quality of life indicators and health: current status and emerging conceptions. Soc. Indicators Res. 39(1): 65-88 https://doi.org/10.1007/BF00300833
  56. RIVM(2000) De Hollander A.E.M., et al. 5e Nationale Milieu Verkenningen. RIVM, 2000. National Outlook, Summary in English, ISBN:Check
  57. Shafer, C. S., B. K. Lee, S. Tumer and M. Hughart(2000) Evaluation of Bicycle and Pedestrian Facilities: User Satisfaction and Perceptions on Three Shared Use Trails in Texas. Research Report to Texas Transportation Institute
  58. Shankar, V., A. K. Smith and A. Rangaswamy(2003) Customer satisfaction and loyalty in online and offline environments. International Journal of Research in Marketing 20: 153-175 https://doi.org/10.1016/S0167-8116(03)00016-8
  59. Sirakaya, E., J. Petrick and H. Choi(2004) The role of mood on tourism product evaluations. Annals of Tourism Research 31(3): 517-539 https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.009
  60. Szalai, A.(1998) The meaning of comparative research on the quality of life. In Szaliai, A., Anderews, F.(EDS), The Quality of Life. Sage Beverly Hills, CA: 7-24
  61. Veenhoven, R.(1996) Happy Life-Expectancy-A Comprehensive Measure of Quality-of-life in Nations, Social Indicators Research 39. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 1-58 https://doi.org/10.1007/BF00300831
  62. WHO-QOL Group(1993) In: Marsella, A. J., Levi, L., Ekblad, S. (Eds.). The importance of including quality-of-life indices in international social and economic development activities. Appl. Prev. Psychol. 6(2): 55-67 https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80011-3
  63. WTO, UNEP(1982) Joint Declaration between World Tourism Organization and united Nations Environment Program, Madrid: WTO
  64. Zeithaml, V., A. Parasuraman and L. Berry(1996) The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing 60: 31-46