Abstract
The purpose of sensor network is gathering the information from sensor nodes. If there are selfish node that deliberately avoid packet forwarding to save their own energy, the sensor network has trouble to collect information smoothly. To solve this problem we suggest a mechanism which uses credit payment schema according to the amount of forwarding packets. Sensor nodes use credits to send their own message and they forward packets of other sensor nodes to get credits. To offer authenticity we combined the roles of sink node and server, also we used piggybacking not to send additional report message. The packet trace route is almost fixed because sensor node doesn't have mobility. In this case, it happens that some sensor nodes which don't receive forwarding packets therefore they can't get credit. So, we suggested the way to give more credits to these sensor nodes. Finally, we simulated the suggested mechanism to evaluate performance with ns2(network simulator). As a result, packet transmission rate was kept on a high rate and the number of arrival packets to sink node was increased. Also, we could verify that more sensor nodes live longer due to deceasing the energy consumption of sensor nodes.
정보 수집이 목적인 센서 네트워크에서 자신의 전력을 절약하기 위해 다른 노드들의 패킷을 의도적으로 전송하지 않는 이기적인 노드가 포함되어 있을 수 있다. 이를 해결하기 위해 크레딧을 이용한 패킷 전송에 따른 지불 방법을 제안하였다. 센서 노드들이 패킷을 전송할 때, 크레딧을 사용하게 하고, 다른 노드들의 패킷을 전송하는 것을 통해 크레딧을 얻을 수 있게 하였다. 크레딧의 신뢰성을 보장하기 위해서 싱크 노드와 서버의 역할을 통합하고 piggybacking 기법을 이용하여 추가적인 리포트 메시지를 송신하지 않도록 하였다. 또 위치상의 이유로 다른 노드들이 전송하는 패킷을 받지 못하여 크레딧을 얻지 못하는 노드를 찾아 크레딧을 추가 지급함으로써 부당하게 대우를 받는 문제를 해결하였다. 제안된 방법의 성능 평가를 위하여 네트워크 시뮬레이션(ns2)를 이용하여 구현하였으며. 실험 결과, 이기적인 노드를 처리하기 위해 패킷 지불 방식만을 이용한 것보다 패킷 전송률이 높게 유지되었고, 시뮬레이션 시간 내 도착된 패킷의 총 개수 또한 증가하였다. 그리고 센서 노드의 전력 소모량이 줄어들어 노드들이 살아 있는 시간이 길어짐을 확인할 수 있었다.