초록
수많은 웹 정보 중에서 사용자가 원하는 정보를 찾아내는 것은 매우 어렵다. 검색 엔진은 웹정보를 요약하였다가 사용자의 질의에 따라 상대적 중요도와 정보의 적합도를 반영한 검색순위를 제공한다. 그러나 이 순위는 개별 사용자가 원하는 정보를 상위 순위에 보여주는데 제한이 있다. 본 논문에서는 사용자의 검색 의도가 질의에 가장 잘 나타난다고 보고 질의의 의미를 잘 반영하는 웹 정보를 선택적으로 상위 순위화하기 위하여 질의 내부의 단어 인접도를 이용한 재순위화 방법을 제시하였다. 실험 결과 매우 간단한 방법으로 사용자가 요구하는 정보를 75.8%의 확률로 찾아낼 수 있으며, 선별된 정보들의 선택적인 순위 상승으로 $13{\sim}20%$의 검색 효율 향상을 기대할 수 있다.
It is difficult to get relevant information on vast Web data. Search engines summarize and store Web information and show the ranked lists based on user queries affected by relative importance and user-adaptation. But these have limitation with showing user-intended information at the top priority. User intention is presented in general within query itself. In this paper, we propose the selective rankup methodology of user-intended search results based on weighting internal contiguity in query terms. With experimental results, we can find user-intended results with 75.8% probability using this simple method only, and efficiency of rerank proposed outperforms ordinary case by $13{\sim}20%$.