A Scheduling of the Multimedia Contents Processing in LMS for E-Learning System

E-Learning 시스템을 위한 LMS의 멀티미디어 콘텐츠 처리 스케줄링

  • Jeong, Hwa-Young (Faculty of General Education, Kyunghee University) ;
  • Kim, Eun-Won (Dept. of Electronics, Information Communication, Daelim College) ;
  • Hong, Bong-Hwa (Dept. of Information and Communication, Kyunghee Cyber University)
  • 정화영 (경희대학교 교양학부) ;
  • 김은원 (대림대학 전자정보통신학과) ;
  • 홍봉화 (경희사이버대학교 정보통신학과)
  • Published : 2008.03.25

Abstract

It is applying the various teaming contents to improve learner's studying desire and effect in E-Learning system. In this learning contents, there are text animation, sound and picture etc. But, multimedia teaming contents which has big file size need much transmission service times. In this paper, I proposed a scheduling technique of LMS to be faster and service efficiently the multimedia learning contents which was managed and processed it in LMS. for this purpose, I used message and scheduler at LMS. While loaming was processed, it saved the result information of learning contents request to LMS. In this case, if the learner request loaming contents request, it could be possible to support the learning contents efficiently to use learning contents information in LMS without connecting to LCMS. As application result of this techniques, at the first learning course, existent techniques displayed faster learning contents service than proposal techniques. But the more learning process, proposal technique is faster service than existent.

E-Learning 시스템에서 학습자의 학습 욕구와 효과를 높이기 위하여 다양한 학습 콘텐츠를 적용하고 있다. 이러한 학습 콘텐츠로는 텍스트, 동영상, 소리, 그림 등을 들 수 있다. 그러나 파일크기가 큰 멀티미디어 학습 콘텐츠는 많은 전송 서비스 시간을 필요로 한다. 본 논문에서는 LCMS에서 관리 및 처리되는 멀티미디어 학습 콘텐츠를 보다 빠르고 효율적으로 서비스하기 위한 LMS의 스케줄링 기법을 제안하고자 한다. 이를 위하여 LMS에 스케줄러와 메시지 큐를 두었으며, 학습이 진행되는 동안 학습 콘텐츠 요구에 대한 결과정보를 LMS에 저장하였다. 학습자의 학습 콘텐츠 요구가 있을 경우 LCMS에 접속하지 않고 LMS에 저장된 학습 콘텐츠 정보를 활용함으로서 보다 빠르고 효율적인 학습 콘텐츠 지원이 가능하도록 하였다. 본 기법의 적용결과로서 학습 초기에는 기존의 기법에 비하여 학습 콘텐츠 서비스가 늦게 나타났으나 학습이 진행될수록 보다 빠른 서비스가 가능하였다.

Keywords

References

  1. (주)케이원시스템, 'E-Learning의 새로운 미래 (주)케이원시스템의 NEP', Oracle Korea Magazine, 2003
  2. Raghavan Rengarajan, 'LCMS and LMS: Taking Advantage of Tight Integration', Click2learn, 2001
  3. Michael Brennan, et al, 'The Learning Content Management System: A New eLearning Market Segment Emerges', IDC White paper, IDC, 2001
  4. Steven A. Kerschenbaum, et al, 'Best Practices for Selecting Learning and Learning Content Management Systems', Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference, 2003
  5. 이재무, '개인차를 고려한 웹 기반 코스웨어 개발', 한국컴퓨터산업교육학회논문지, 제12권, 제12호, 2001
  6. Danail Dochev, at al, 'Virtual Campuses - from Global Architecture to Local Solutions', Proc of EDEN 2004, 2004
  7. 정용기, 최은만, '웹 기반 학습자 중심의 프로젝트 시스템의 설계 및 구현' 정보처리학회논문지 A, 제9-A권, 제4호, 2002
  8. Jeff Caton, Jeff Katzman, 'Evaluating Learning Content Management Systems (LCMS): Establishing Criteria for Comparison', Peer3 white paper, Peer3, 2001
  9. Jesshope C. R, Zhang, Z., 'A content management system for the TILE managed learning environment', Proc of Third International Conf., On Networked Learning, 2002
  10. J.Redol, et al, 'VIANET-A New Web Framework for Distance Learning', Proc. of ICALT'03, IEEE Computer Society, 2003
  11. Samuel Schluep, et al, 'Implementing Learning ContentManagement',Human-ComputerInteraction -INTERACT'03, IOS Press, 2003