An Empirical Study of Museum Marketing Activation which are Introduced Quality Management

품질경영을 도입한 박물관 마케팅 활성화에 관한 실증 연구

  • Suh, Myung-Ae (Seokyeong University, Dept. of Industrial Engineering) ;
  • Ree, Sang-Bok (Seokyeong University, Dept. of Industrial Engineering)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

Modern Museum has duplication which are non-profitability for public service and profitability for good service to visitors. Museum must have revenue source in order to provide a good service. It is necessary Museum do marketing for benefit Enterprise. In this Paper, we study empirical of Museum Marketing Activation which are introduced Quality Management. We prove four hypothesis which are (1)As professional manpower operation is high, Museum Performance result may rise, (2)Operation conformation is no impact in Museum management result, (3)If quality management operation are introduced, Museum Performance result may rise, (4)As there is much contents of Museum, Museum Performance result may rise.

Keywords

References

  1. 강경미(2004), "문화마케팅 측면에서의 기업박물관의 효율적인 운영 방안 연구", 경희대학교 경영대학원 석사논문, pp.70
  2. 강혜란(2006), "서울지역 대학박물관의 활성화를 위한 마케팅 방안 연구", 경희대학교 경영대학원 석사논문
  3. 김경호(2002), "미술관의 효율적인 경영을 위한 관람객 연구", 중앙대학교 예술대학원 석사논문
  4. 김연성 외(2004), 품질경영론, 박영사
  5. 류숙진(2005), "박물관 교육프로그램의 마케팅 전략화 방안 연구", 경희대학교 경영대학원 석사논문
  6. 서명애(2003), "박물관의 교육프로그램 개발과 활용방안 연구", 한국박물관학보 제6집, pp.33-34
  7. 서명애(2008), "문화예술 마케팅의 활성화를 위한 핵심 요인에 관한 실증적 연구", 서경대학교 대학원 박사논문
  8. 양지연(1999), "미술관 마케팅을 위한 관람객 연구", 예술경영연구 제1집,한국예술경영학회, pp.56
  9. 이명진(2003), "모바일 지불결재 서비스의 이용 활성화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 상명대학교 대학원 석사논문
  10. 이상복(2004), 품질이야기, 이레테크
  11. 이세나(2006), "문화산업 관점에서 본 박물관.미술관 경영방안에 관한연구", 국민대학교 행정대학원 석사논문
  12. 이순용(2003), 현대품질경영, 법문사
  13. 이충석(2002), "박물관 관리책임자의 전문성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구", 중앙대학교 행정대학원 석사논문
  14. 장순옥(2003), "박물관 이용자 행동 분석 연구", 국민대학교 행정대학원 석사논문
  15. 최석기(1998), "박물관의 커뮤니케이션 효과 증대 방안 연구", 한국외국어대학교 석사논문, pp.15
  16. 최종호(2003), "한국박물관경영.마케팅학회 의 역할과 기대효과", 한국박물관 경영, pp.33, pp.80
  17. 홍숙경(2004), "미술관 서비스 개선방안에 대한 연구", 단국대학교 대중문화 예술대학원 석사논문
  18. 황정아(2002), "마케팅 활동으로서의 박물관 교육 활성화 방안 연구", 숙명여자대학교 정책대학원 석사논문
  19. ICOM(2002), ICOM Code of Ethics for Museums, Paris : ICOM
  20. Melillo, J.V.(1983), Market the Arts, New York
  21. Mokwa, M.P., W.M. Dawson and E.A. Prieve (1980), Marketing the Arts, New York
  22. Shecker, E. S.(1992), "Managing for World- Quality: A Primer for Executives and Managers", New York, Marcel Dekker, Inc., pp.29-30