Unsteady Wind Pressure Analysis on PSD Considering Subway Station Configurations

지하철 역사 형상을 고려한 PSD 비정상 풍압해석

  • 김유성 (국립경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 김요한 (국립경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 신광복 (한밭대학교 기계설계공학과) ;
  • 이은규 ((주)우진산전 기술연구소) ;
  • 김동현 (국립경상대학교 기계항공공학부)
  • Published : 2008.02.29

Abstract

In this study, unsteady wind pressure analyses on platform screen door (PSD) have been conducted considering the flow intereference effects between the moving train and the configuration of subway station. The major role of PSD prevents passenger accidents, wind pressure, polluted dust and noise when the train is entering the station platform. Computational fluid dynamic method with moving gird algorithm has been adopted to accurately predict unsteady pressure levels exerted on the PSD. Closed and open type station configuration are considered. Also, wind pressure levels for passing and stopping drive motion of the entering train are presented and practically compared each other.

본 연구에서는 열차와 지하철 역사 형상긴의 유통 흐름에 대한 상호작용을 고려하여 승강장 스크린도어(PSD)봐 비정상 풍압해석을 수행하였다. PSD의 주목적은 열차가 역사 안으로 진입할 때, 인명사고를 예방하고 풍압, 오염된 분진, 소음 등을 차단하는데 있다. PSD에 대한 비정상 풍압수준을 정확하게 예측하기 위하여 이동격자법을 활용한 전산유체역학 기법이 적용되었다. 개방형 및 밀폐형 역사가 고려되었으며, 열차가 역사를 통과하는 경우와 역사에서 멈추는 경우에 대한 풍압 수준을 상호 비교하였다.

Keywords

References

  1. 차철현, (1998), "지하철 환경과 열차풍의 영향에 관한 연구", 공기 조화 냉동공학회 동계학술발표회 논문집, pp.489-493
  2. 김정엽 외 2명, (2001), "지하철 정거장에서의 열차 진입시 열차풍 해석", 대한설비공학회 하계학술발표회 논문집, pp.791-796
  3. 정해권 외 7명, (2004), "극한 조건에서 PSD 설치에 따른 지하철 내부 유동장 계산", 대한설비공학회 동계 학술발표회 논문집, pp.179-184
  4. 김정엽, 김광용, (2006), "스크린도어가 설치된 지하철에서 열차운 행에 의한 비정상유동의 실험 및 수치적 해석", 설비공학논문집, pp.103-111
  5. 이재열, 신광복, 류봉조, 김동현, 이은규, (2006),. "열차 진입 시 풍압에 의한 완전밀폐형 승강장 스크린 도어(PSD) 시스템의 구조 안정성 평가", 한국철도학회지, 제9권, 제5호, pp.594-600
  6. Fluent Inc. (2006), FLUENT 6.3 User's Guide
  7. Fluent Inc., (2006), FLUENT 6.3 UDF Manual, Appendix A