중학교에서의 무리수 지도에 관하여

Inducing Irrational Numbers in Junior High School

  • 발행 : 2008.02.28

초록

본고에서는 무리수 개념 발생을 대수적인 측면과 기하적인 측면에서 고찰하고, 제7차 교육과정과 교과서에서 무리수를 어떻게 다루고 있는지를 살펴본다. 그 결과로 무리수 개념 발생의 본질적 요소인 통약불가능성이 드러나지 않고 있음은 물론, 유리수 개념과의 내적 연결성도 미약함을 알 수 있었다. 따라서 유리수의 본질적 개념과 연결 지어 중학교 단계에서 작도 등을 활용하여 무리수의 본질적인 개념을 관계적으로 이해시킬 수 있는 지도 방안을 제안한다.

We investigate the inducing method of irrational numbers in junior high school, under algebraic as well as geometric point of view. Also we study the treatment of irrational numbers in the 7th national curriculum. In fact, we discover that i) incommensurability as essential factor of concept of irrational numbers is not treated, and ii) the concept of irrational numbers is not smoothly interconnected to that of rational numbers. In order to understand relationally the incommensurability, we suggest the method for inducing irrational numbers using construction in junior high school.