Development of Web based 3D Figure Learning Program Using JAVA 3D

JAVA 3D를 이용한 웹 기반 입체도형 학습 프로그램의 개발

  • 김종민 (고신대학교 인터넷비즈니스학과) ;
  • 주영진 (고신대학교 교육대학원 수학교육)
  • Published : 2008.02.28

Abstract

In this study, we designed and developed Web-based 3D figure learning program which can create and control the 3D figures effectively in cyberspace. To develop this learning program, we used the JAVA 3D because JAVA 3D can express 3D figures effectively in cyberspace and is platform independent. This program is very helpful for learners to understand the concept of 3D space and the formulation of space concept effectively. Also it motivates learners to understand 3D figures study and enables Self-Directed-Learning.

본 논문에서는 입체도형에 대한 학습을 효과적으로 수행하기 위한 웹 기반 입체 도형 학습 프로그램을 설계하고 구현하였다. 이를 위해 학습자에게 편리한 사용자 인터페이스와 입체도형 학습에 필요한 기능을 분석하였으며, 학습자의 흥미를 유발 할 수 있는 다양한 입체도형 학습기능을 개발함으로써 실제 수업 현장에서 쓰일 수 있는 유용한 학습프로그램이 될 수 있도록 하였다. 기존 연구와의 비교분석과 초등학교 학생들의 사용 평가를 통해 본 프로그램의 유용함을 확인하였다.