A Study on Teacher's Performance of the Fisheries & Shipping Business High Schools

수산·해운 전문계열 교사의 직무수행능력에 관한 연구

  • Received : 2008.06.14
  • Accepted : 2008.09.28
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The purpose of this study is to gather background data of teacher's performance of the fisheries and shipping industries high schools. This data will provide direction for advancing teacher's performance of the fisheries and shipping business high school,s by investigating and analyzing variables related to teacher's performance. This study focused on the opinions of thirty teachers within the fisheries and shipping business high schools. The conclusions of the study were as follows: First, teachers continually seek goal achievement, rewarding jobs, and a feeling of self-worth. However, it was found that male teachers have stronger task performing ability and form stronger relationships with their partners than female teachers. Second, it was shown that teachers have a much higher percentage of ability to teach. Particularly, male teachers are generally higher than female teacher. Third, it was shown that teachers have a much higher percentage of ability to teach, but it is required that they both get equal participation opportunity as there is a little difference between male teachers and female teachers. Fourth, it was found teachers exhibited a lower percentage rate of ability to manage activities, and required further development of programs for expansion of professionalism of this field.

Keywords

References

  1. 강성원(1995), 대학 농업교육과의 개편 방안, 한국농업교육학회 제27권 제2호, 43-49
  2. 강성원(1995), 대학 농업교육과의 개편 방안, 한국농업교육학회 제27권 제2호, 43-49
  3. 김삼곤(1998), 제7차 수산.해운계 고등학교 교육과정의 기본 구성 방향, 수산해양교육연구 제10권 2호, 115-127
  4. 김삼곤(1999), 한국수산.해양실업기술교육사, 논문의집, 2
  5. 김삼곤(2003), 수산.해운계고 교육과정의 중점과 발전적 방향, 수산해양교육연구 15(2), 154-165
  6. 김삼곤(2008), 수산업의 산업적 분류에 대한 연구, 수산해양교육연구 20(1), 23-35
  7. 김삼곤(2008), 우리나라 수산업의 유망직종 예측과 개발에 관한 연구, 수산해양교육연구 20(1), 23-35
  8. 김삼곤.차철표(2005), 수산업 직업분류와 자격증 실효성 재고 방안, 부경대학교 수산과학연구소
  9. 김용익(1999), 지식기반 사회를 대비한 중등학교 기술과 교사의 직무능력에 관한 연구, 한국기술교육학회지 제1권 제1호, 30-46
  10. 김용익(1999), 지식기반 사회를 대비한 중등학교 기술과 교사의 직무능력에 관한 연구, 한국기술교육학회지 제1권 제1호, 30-46
  11. 김용익(1997), 공업고등학교 공업교사 직무능력과 관련 변인, 서울대학교 박사학위 논문
  12. 두창묵(1996), 농업교사 수급전망과 대책, 한국농업교육학회지 제28권 제4호, 15-27
  13. 박동열(1996), 실업계 고등학교 초임산업교원의 교직 역할 수행과 관련변인, 한국농업교육학회지 제28권 제1호, 1996. 3, 33-41
  14. 박영숙 외(1999), 학교급별, 직급별, 취득 자격별 교원 직무수행 기준에 관한 연구, 한국교육개발원
  15. 박종렬(2000), 교사양성제도의 새로운 페러다임 모색, 지식기반사회 구현을 위한 교사양성체제 개선방안, 국립사범대학장협의회 학술심포지엄 자료
  16. 손주민(2000), 공업계 고등학교 전문교과 지도능력의 중요도에 대한 건축교사의 인식, 충남대학교 석사학위 논문
  17. 신익현.오영훈.김기홍(1997), 직업교육훈련 교원양성 및 연수에 관한 연구, 한국직업능력개발원
  18. 안광식(2006), 공업계 고등학교 공업교사 직무수행능력 측정도구 개발 및 수준 향상, 한국교원교육연구, 23(2), 37-58
  19. 여균회(1993), 수산교육의 당면과제와 대책방안, 수산해양교육연구 제5권 1호, 45-51
  20. 이관희(2001), 교사의 교직 전문성에 관한 인식과 직무능력과의 관계, 순천향대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 이무근(1998), 직업교육학 원론, 서울: 교육과학사
  22. 이재영.최현주(2002), 압해종합고등학교 교육의 발전방향, 수산해양교육연구 14(1), 116-127
  23. 장명희외(2003), 실업계 고등학교 체제 개편에 따른 전문교과 교사 연수 운영 방안, 한국직업능력개발원
  24. 장한기(1996), 수산계 고등학교 교육의 문제점 및 그 대책, 수산해양교육연구 제8권2호, 181-198
  25. 정철영 외(2000), 실업계 고등학교 교육체제 개편에 따른 교원 대책, 한국직업능력개발원
  26. 한국직업능력개발원(2005), 산업 현장과 교육 현장 연계를 통한 교원 역량강화 방안 연구, (직업교육정책과제 2005-2, 실업계고교 혁신프로그램 개발.보급(2005)II)