중학생의 성별 및 학년에 따른 인터넷 사용·휴대폰 사용·학업성취도와의 관계

The Relations among Use of Internet and Cellular Phone and Academic Achievement with Middle School Students

  • 투고 : 2008.02.29
  • 심사 : 2008.07.01
  • 발행 : 2008.08.31

초록

While internet and cellular phones are very attractive to adolescents, they cause a lot of problems because of adolescent's addiction to internet and cellular phones. The purpose of this study is to investigate relations among overuse of internet and cellular phone and academic achievement with middle school students according to their sex and grade. For this purpose, the survey consist of 44-item, self-administered paper-and-pencil questionnaire from 444 two middle schools students located in Busan. Also, their academic achievements were used for statistical data processing. As a result, firstly, middle school students did not tend to be so seriously addicted to the internet and cellular phones. The internet was used more by male students and cellular phones by female students, and the more male and female students used the internet, the higher they tended to use the cellular phones. There was a negative correlation between the tendency of internet use and academic achievement, but there were no significant differences between genders. In terms of the tendency of using cellular phones and academic achievement, there were no correlations among male students, but there was a negative correlation in female counterparts. Secondly, in terms of grade, the 2nd-grade students had a higher tendency to use both of them than the 1st- and 3rd-grade counterparts. The tendency of using the internet and cellular phones, in each grade had significantly static correlation and the higher they tended to use the internet, the lower they had academic achievement the 3rd-grade. On the other hand, the tendency of using cellular phones, only 2nd-grade students had low academic achievement.

키워드

참고문헌

  1. 곽민주(2004). 청소년의 휴대폰 이용실태와 중독적 이용, 충북대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김광수(2001). 인터넷 중독과 청소년의 소외의 관계, 한국교육심리학회 학술발표논문
  3. 김교헌(2001). 청소년들의 컴퓨터 사용실태와 컴퓨터 중독. 학생생활연구 28, 충남대학교 학생생활 연구소
  4. 김남숙(2002). 중학생의 인터넷 중독에 관한 연구, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 김세영(2006). 중학생의 인터넷 중독 수준에 따른 인터넷 활용 유형, 자기통제력, 자기학습능력 및 학업성취도의 차이, 이화여자대학교 석사학위논문
  6. 김왕식.임영희(2004). 중학생의 인터넷 중독과 학교생활 적응 및 민주 시민 의식과의 관계, 교과교육학연구, 7(3) 123-148
  7. 김은옥(2005). 중.고생의 휴대폰 사용정도와 학교적응과의 관계, 전주대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김은정.이세용.오승근(2003). 한국판 청소년 인터넷 중독척도의 타당화, 한국심리학회지 임상, 22(1), 125-139
  9. 김재인(2007). 초등학교 고학년의 휴대전화 사용 정도와 학교생활 적응의 관계, 경인교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  10. 김정숙(2003). 휴대폰 과다사용 청소년의 자아존 중감 및 우울 충동성, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 김종래(2003). 청소년의 자아존중감 자기통제력이 인터넷 중독에 미치는 영향, 대전대학교 교육 대학원 석사학위논문
  12. 김태헌 (2007). 인터넷 중독 수준에 따른 사이버 비행이 충동성 및 청소년 비행에 미치는 영향, 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  13. 머니투데이(2006년 4월 20일). 청소년 3명중 1명 "휴대폰 없인 불안"
  14. 박경희(2006). 부모의 양육태도 및 청소년의 자기 통제력이 인터넷 중독에 미치는 영향, 장로회 신학대학교 목회전문대학원 석사학위논문
  15. 박영욱(2005). 고등학교 남학생의 인터넷 중독과 자존감, 자기통제력 및 충동성과의 관계, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 박영희(2002). 초등학교 고학년 학생의 인터넷 사용과 대인관계 특성, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 박은영(2005). 자기통제력과 자기효능감이 청소년의 인터넷 중독에 미치는 영향, 장로회신학대학교 목회전문대학원 석사학위논문
  18. 서은미(2004) 중학생의 인터넷 사용수준과 자기 효능감, 자기통제력 및 학업성취도와의 관계분석, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 송원영(1998). 자기효능감과 자기 통제력이 인터넷 중독적 사용에 미치는 영향, 연세대학교 석사학위논문
  20. 양심영(2002). 고등학교 청소년의 휴대폰 중독에 관한 연구, 한국청소년개발원
  21. 우형진(2006). 휴대폰 이용자의 자아성향이 휴대폰 중독 구성 요인에 미치는 영향에 관한 연구, 한국방송학보, 21(2), 391-427
  22. 이명규(2002). 청소년의 휴대폰 사용에 관한 실태와 문제점 고찰, 아주대학교 석사학위논문
  23. 이석봉(2005). 도서지역 청소년의 인터넷 사용 실태와 인터넷 중독 성향: 서해 5도와 덕적도를 중심으로, 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  24. 이홍일(2005). 초.중.고 학생들의 유형별 휴대폰 이용 실태 연구: 학교생활을 중심, 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  25. 임경미(2005). 중학생의 휴대폰 중독과 자기효능감 및 자기통제력과의 관계, 충남대학교 교육대학원 석사학위논문
  26. 장혜진(2002). 휴대폰 중독적 사용집단 청소년들의 심리적 특성: 자기개념, 애착, 충동성을 중심으로, 성신여자대학교 석사학위논문
  27. 조정민(2005). 인터넷 중독이 청소년에 미치는 영향: 서울지역 중학생을 중심으로, 중앙대학교 행정대학원 석사학위 청구논문
  28. 최이순 (2007). 청소년의 휴대폰 과다사용에 영향을 미치는 요인, 대전대학교 대학원 석사학위청구논문
  29. 한국인터넷진흥원(2007). 인터넷 통계정보 검색 시스템, http://isis.nida.or.kr
  30. 한국일보(2006년 1월 30일). [휴대폰이 아이를 망친다] '문자' 중독 아이들… 수업 중에도
  31. 한국정보사회진흥원(2005). http://www.nia.or.kr/
  32. 한국정보문화진흥원(2005). 청소년의 휴대전화 사용실태 조사연구
  33. 황광민(2005). 중학생의 휴대폰 사용, 불안 및 학교 생활 적응과의 관계, 경남대학교 석사학위논문
  34. Anderson, K.J.(2001). Internet use among college students: An exploratory study. J Am Coll Health, 50, 21-26 https://doi.org/10.1080/07448480109595707
  35. Griffiths, M.(2000). Internet addiction: Time to be taken seriously? Addict Research, 8, 413-418 https://doi.org/10.3109/16066350009005587
  36. Kubey, R.W., Lavin, M.J., & Barrows, J.R.(2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early finding. Journal of Communication, 51(2), 366-382 https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2001.tb02885.x
  37. Lee, K.C., & Perry, S.D.(2004). Student instant message use in a ubiquitous computing environment: effects of deficient self-regulation. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(3), 399-420 https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4803_4
  38. Madell, D., & Muncer, S.(2005). Are internet and mobile phone communication complementary activities amongst young people? A study from a 'ratoinal actor' perspective. Information, Communication and Society, 8(8), 64-80 https://doi.org/10.1080/13691180500066888
  39. Morahan-Martin, J.(2005). Internet abuse: Addiction? Disorder? Symptom? Alternative Explanations? Social Science Computer Review, 23, 39-48 https://doi.org/10.1177/0894439304271533
  40. Pawlak, C.(2002). Correlates of internet use and addiction in adolescents. Unpublished doctoral dissertation. State University of New York at Buffalo
  41. Subramaniam,M., Shijia, Q., & Munidasa, W.(2008). Prevalence and correlates of excessive internet use among youth in Singapore. Annual Academy of Medicine, 37(1), 9-14
  42. Young, K.S.(1996a). Caught in the Net. New York: John Wiley & Sons
  43. Young, K.S.(1996b). Pathological Internet use: A case that breaks the stereotype. Psychological Reports, 79, 899-902 https://doi.org/10.2466/pr0.1996.79.3.899
  44. Young, K.S.(1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244 https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237