Mental Health of Elementary and Middle School Students, and Related Familial-Social Factors in Health Promoting School

건강증진학교에서 초등학교와 중학교 학생들의 정신건강 실태 및 관련된 가정-사회적 요인들

  • Ahn, Dong-Hyun (School Health Research Center, Hanyang University Institute of Mental Health) ;
  • Jung, Seung-Ah (School Health Research Center, Hanyang University Institute of Mental Health) ;
  • Kim, Seok-Hyeon (School Health Research Center, Hanyang University Institute of Mental Health) ;
  • Song, Wha-Jin (School Health Research Center, Hanyang University Institute of Mental Health) ;
  • Lee, Mi-Soon (School Health Research Center, Hanyang University Institute of Mental Health)
  • 안동현 (한양대학교 정신건강연구소 학교보건연구센터) ;
  • 정승아 (한양대학교 정신건강연구소 학교보건연구센터) ;
  • 김석현 (한양대학교 정신건강연구소 학교보건연구센터) ;
  • 송화진 (한양대학교 정신건강연구소 학교보건연구센터) ;
  • 이미순 (한양대학교 정신건강연구소 학교보건연구센터)
  • Published : 2008.12.01

Abstract

Purpose: This study was a part of preliminary survey for establishing Korean HPS(Health Promoting School) model which was originally suggested by WHO. Methods: Three elementary and middle schools were sampled in urban and rural area across three level of social-economic status, and survey was conducted on one class in each grade by random selection. To measure mental health and social and familial factors, self-esteem scale, self-efficacy scale, depression scale, family cohesion scale, parent-child communication scale, adolescent's mental health and problem behavior questionnaire(AMPQ), and other question items about family status and economic level were conducted. Students' mental health level was compared by region, sex, grade, and other familial and economic factors. Results: Familial and social factors such as economical and educational level of parents, number of family members were different between rural and urban area. Also, students of rural area got lower scores at self-esteem, self-efficacy, but higher scores at extroverted problem behavior than their urban counterparts. In pre-school students, high grade students' self-esteem, and family cohesion scores were lower than low grade students. And sexual differences were found across problem behavior domain and region in middle school students. Especially, the students of single-parent family and lower economic family got insistently low scores at various mental health related scales. Conclusion: These results should be considered, when the HPS model is designed and applied in Korea.

Keywords

References

  1. 강경희(1993). 청소년의 자아개념과 정신건강과의 관계, 논문집, 순천청암대학, 17, 251-297
  2. 강현숙, 유가효(1990). 청소년의 정신건강과 가정환경 변인간의 관계. 과학논집, 16, 113-141
  3. 구자경(2004). 청소년의 가정환경과 정신건강간의 관 계. 사회과학연구, 8, 39-57
  4. 김광일(1983). 고등학교 재학생의 정신건강 실태조사 I. II. 정신건강 연구. 1, 41-50
  5. 김상순, 이가언, 백경신(1994). 청소년이 지각한 가족 지지와 정신건강과의 관계. 경북의대지, 35(3), 311-319
  6. 김유정 (2004). 중등학교 가정과교사의 교사 효능감 유형과 관련 변인, 중앙대학교, 박사학위 논문, 46-48, 서울
  7. 김의철, 박영신, 곽금주(1998). 한국 청소년의 생활만족도와 스트레스 형성요인, 한국심리학회지:건강, 3(1), 79-101
  8. 민혜영(1992). Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통 : 청소년 자녀를 중심으로, 연세대학교, 석사학위 논문, 서울
  9. 원호택, 이민규(1987). 고등학교 재학생들의 스트레 스, 한국심리학회지:임상, 6(1), 22-23
  10. 이경희(1995). 청소년의 스트레스에 관한 연구, 숙명 여자 대학교, 박사학위 논문, 서울
  11. 이현희(1994). 청소년 비행의 성별 특성에 관한 연구, 동국사회연구, 동국대학교 사회조사 연구소, 3, 115-138
  12. 임종환, 이규래, 오미경, 곽기우, 이혜리, 윤방부 (1990). 가족 적응력, 결속력 평가 척도(FACESIII) 의 신뢰도 및 타당도에 관한 연구, 가정의학, 11(11), 8-17
  13. 장완숙(1983). 청소년기 자녀가 지각한 부모의 태도 및 가정의 사회, 경제적 지위와 자아개념과의관계, 서울대학교, 석사학위 논문, 서울
  14. 전병제(1974). 자아개념 측정 가능성에 관한 연구, 연세논총,11, 107-130
  15. 조희숙(2005). 저소득가정 부모의 양육태도와 아동의 학업 성취 및 자존감에 관한 연구, 명지대학교, 석 사학위 논문, 서울
  16. 정승아, 안동현, 정선녀, 정윤경, 김윤영(2008). 청소년 정신건강 및 문제행동 선별검사 개발연구, 신경정신의학 47(2) 168-175
  17. 최해경(1999). 편부모가정 청소년의 정신건강. 학생 생활 연구, 충남대학교, 26, 19-31
  18. 황정규(1990). 한국 학생의 스트레스 측정과 형성, 사대논총, 41, 25-66
  19. Amato, P.R.(1987). Family processes in one-parent, stepparent, and intact families: The child's point of view, J Marriage and the Family, 49, 327-337 https://doi.org/10.2307/352303
  20. Astone, N.M., & McLanahan, S.S.(1991). Family structure, parental practices, and high school completion. Am Sociolo Rev, 56, 309-320 https://doi.org/10.2307/2096106
  21. Dornbusch, S.M. et al. (1985). Single parents, extended households, and the control of adolescents. Child Dev, 56, 326-341 https://doi.org/10.2307/1129723
  22. Glenwick, D.S., & Mowrey,J.D.(1986). When parent bccomes peer: Loss of intergenerational boundaries in single parent families. Family Rel, 35, 57-62 https://doi.org/10.2307/584283
  23. Hetherington, E.M., Cox, M., & Cox,R.(1985). Long-term effects of divorce and remarriage on the adjustment of children. J Am Acad Child Psychiatry, 24, 518-530 https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60052-2
  24. Kazdin A.E. (1993). Adolescent mental health: prevention and treatment programs. Am Psychol, 48, 127-141 https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.2.127
  25. McGue M, Lacono W.G.(2005). The association of early adolescent problem behaviors with adult psychopathology. Am J Psychiatry, 162, 1118-1124 https://doi.org/10.1176/appi.ajp.162.6.1118