초록
목적: 심정지 등 중증 소아 환자에서 빠른 정맥로 확보를 통한 수액과 약물의 투여는 매우 중요한 술기이다. 저자들은 중증 소아 환자를 주로 담당하는 소아과와 응급의학과 전공의들의 골강내 주사 교육 경험 정도를 알아보고 이들에게 골강내 주사의 이론과 실습 교육을 시행하여 골강내 주사에 대한 기본 지식과 수행도, 자신감 정도를 교육 전후로 평가하여 전공과별 교육 효과의 차이를 알아보고자 하였다. 방법: 2008년 5월에서 6월까지 세 개 대학병원의 소아과와 응급의학과 전공의를 대상으로 골강내 주사에 대한 이론 및 실습 교육을 실시하였다. 실습은 반자동 드릴 형태의 EZ-IO 제품을 이용하여 이루어졌으며 교육 전후 골강내 주사에 대한 지식, 수행 경험, 골수 천자 검사 경험 및 수행 자신감 등에 대한 설문을 시행하였다. 실습 후 골강내 주사 삽입 술기를 평가하였다. 결 과: 소아과와 응급의학과 전공의 각각 45명과 22명이 골강내 주사 교육에 참여하였다. 교육 전 설문 결과 응급의학과 전공의들이 통계적으로 유의하게 골강내 주사 교육 경험이 풍부했으며(P<0.001) 소아과 전공의들이 통계적으로 유의하게 골수 천자 검사 경험이 많았다(P<0.001). 교육 전후 골강내 주사의 기본 지식에 대한 질문의 정답률을 비교하였을 때 교육 후 유의한 정답률이 유의하게 상승하였다(P<0.001). 골강내 주사 1차 시도 시 전체 전공의의 성공률은 88.7%였으며 두 군 간에 성공률의 차이는 없었으나 소아과 전공의들의 골강내 주사 총 수행 시간이 응급의학과에 비해 유의하게 짧았다(P=0.001). 두 군 모두에서 교육 후 골강내 주사 수행에 대한 자신감이 상승하였으며 두 군 간의 유의한 차이는 없었다. 결 론: 전공의 대상의 비교적 짧은 시간의 골강내 주사 이론 및 실습 교육을 통해 교육 후 골강내 주사에 대한 지식 정도와 골강내 주사 수행 시 자신감에서 유의한 교육 효과가 관찰되었다. 중증 소아 환자를 주로 담당하는 소아과 및 응급의학과 전공의들에게 골강내 주사 교육의 기회가 더 많이 주어져야 할 것으로 생각한다.
Purpose : This study aimed to assess current knowledge of and training experiences with the intraosseous (IO) line among emergency medicine (EM) and pediatric residents who care for critically ill children and to evaluate the educational effectiveness of the IO line workshop. Methods : During May and June 2008, a workshops on IO line insertion was held for EM and pediatric residents. The workshop comprised a 45-min lecture and a 15-min hands-on session. A semi-drill type EZ-IO machine was used for education. Self-assessment questionnaires gauged residents knowledge of and experiences with IO line insertion or bone marrow (BM) examination and their confidence with IO line insertion before and after the workshop. Performance tests were completed for skill evaluation. Results : Forty-five pediatric residents and 22 EM residents participated in the workshop. The pre-educational questionnaire revealed that EM residents had more educational experience in IO line insertion than pediatric residents (P<0.001), while pediatric residents reported more experience in BM examination (P<0.001). The post-educational questionnaire showed a statistically significant higher percentage of correct answers (P<0.001). Although the pediatric residents inserted an IO line more quickly (P=0.001), most residents (88.7%) succeeded in IO line insertion on their first attempt; there was no difference in the groups success rates. Both groups showed higher confidence in performing IO line insertion after training (P<0.001). Conclusion : Observed educational effectiveness in both knowledge and confidence of IO line insertion skill suggest educational opportunities for pediatric and EM residents should be increased.