Abstract
Tour traffic takes largely place at certain limited period of time so that it is desirable to adopt some kind of software-typed approaches like the introduction of a new traffic system rather than hardware-typed ones of extension or construction of roads, and which naturally leads to the need of establishing a new tour traffic policy that makes the most profit at the lowest cost. In this research, I studied cognitive characteristics of traffic congestion of tour traffic and non-tour traffic and constructed a transfer traffic-choice behavior model for the introduction of transfer-traffic system and examined its influence factors. As a result, it is revealed that respondents feel much more the cognitive strength of traffic congestion at tourist resorts than they feel usually at non-tourist sites. That means the necessity of the introduction of the policy that enhances access to tourist resorts. In closing, through the transfer-traffic choice behavior model, I identified the fact that the introduction of transfer-traffic system could convert the trend of highly frequent use of passenger cars on tourism season into public transportation use, which shows that relevant policy-makers ultimately need to make a comprehensive policy considering traffic aspect in revitalizing tour resorts.
관광교통은 한정된 시기에 집중적으로 발생되는 특성을 가지고 있으므로 도로확장 및 신설과 같은 하드웨어적인 측면보다는 관광교통 특성을 고려한 새로운 교통시스템 도입 등과 같은 소프트웨어적인 측면의 접근이 필요하다. 따라서 최소의 비용으로 최대의 효과를 얻을 수 있는 관광 교통정책의 방향을 수립하는 것이 무엇보다 중요하다고 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 일반교통과 관광교통에서의 교통정체에 대한 인지특성을 파악하고 환승 교통시스템 도입에 따른 환승 교통수단 선택행동모형을 구축하고 영향 요인을 파악하였다. 그 결과, 응답자들이 평상시 느끼는 교통정체보다 관광지 교통정체의 인지강도를 크게 느끼는 것으로 나타나 관광지 접근성 향상 정책의 도입의 필요성이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 환승 교통수단 선택행동 모형을통해 환승 교통시스템 도입이 관광시즌 집중되는 승용차 교통량을 대중교통으로 전환시킬 수 있음을 간접적으로 확인할 수 있어 관광지 활성화를 위한 관광정책 수립시 교통 측면을 고려한 종합적인 정책 수립이 무엇보다 중요함을 확인할 수 있었다.