Misunderstandings and Truth on Student-Centered Instruction

학습자 중심 수업에 대한 오해와 진실

  • Kim, Jin-Ho (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

The 7th national curriculum requires the paradigmatic shift in education from teacher-centered to student-centered instruction. But, teachers beliefs on instruction have not been changed during implementing of the mathematics textbooks based on the curriculum. More exactly speaking, they are changed very slowly. Therefore, some beliefs they should establish in order for them to implement it were discussed: Perspectives of students' intelligent ability, learning goal for the every lesson, the passibility of teaching contents involved in the national curriculum, the size of classroom, and students' achievements.

제7차 교육과정은 학습자 중심 수업을 강조하는 패러다임적 전환을 요구하고 있다. 하지만, 교사들의 신념은 여전히 이전의 교육과정을 실천하기에 적합한 신념들을 형성하고 있다. 좀 더 정확하게 말하자면, 교사들은 자신의 신념을 바뀌어가고 있는 중이다. 이에 본 고에서는 패러다임적 전환이 이루어진 교육을 실천하기 위해서 교사들이 형성해야 할 신념들 중 학습자관, 차시별 학습목표, 교육과정상의 모든 지식의 지도가능성, 학급당 인원수, 학업성취도 등 몇 가지에 대해서 논의한다. 이런 논의가 학습자 중심 수업의 실천을 더욱 강조하는 2007개정 교육과정을 운영해야 하는 교사들에게 도움이 되기를 기대한다.

Keywords