A Study on the Success Model of ERP Systems from the End Users' Perspective: Focused on K Public Corporation

최종사용자 관점의 ERP 시스템 성공모형에 관한 연구 - K공사를 중심으로 -

  • Published : 2008.12.30

Abstract

The primary objective of his study is to investigate the factors influencing the implementation performance of K public corporation's ERP system from end user perspective. For this purpose, a research model and hypotheses are developed based on the literature reviews of IS Success Models. Data has been collected from 276 users who have used ERP system in K public corporation and the research hypotheses were tested using covariance structure model analysis. The hypotheses test results of this study are summarized as follows. Firstly, system quality has a positive influence on system usage, but information quality and service quality do not have significant influence on system usage. Secondly, all of three quality factors which are information quality, system quality, and service quality, have positive influence on user satisfaction. Lastly, both of system usage and user satisfaction have positive influence on user performance. From the analyses, this research ends with implications, as well as limitations and future research directions.

본 연구의 주목적은 K공사에서 도입 활용하고 있는 ERP 시스템을 대상으로 최종사용자 관점에서 구현 성과에 영향을 미치는 요인을 분석해 보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 정보시스템성공모델 관련 선행문헌에 대한 종합적인 검토를 통해 연구모형과 가설을 수립하였다. K공사의 ERP시스템 사용자 276명을 대상으로 한 설문조사 결과를 이용하여 공분산구조모델 분석을 통한 성과모형 분석을 수행하였다. 성과모형에 대한 분석결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, ERP 시스템의 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 시스템 활용도에 미치는 영향관계에 관한 분석결과, 시스템품질이 시스템 활용도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면 정보품질과 서비스품질은 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, ERP 시스템의 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 사용자 만족도에 미치는 영향관계에 관한 분석결과, 정보품질, 시스템품질, 서비스품질 등 세가지 모두가 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 성과요인 간의 영향관계 분석 결과, 시스템 활용도 및 사용자 만족도는 사용자 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 분석결과를 토대로 본 연구에서는 연구의 시사점과 한계점 및 향후 연구방향에 대하여 논하였다.

Keywords