초록
PZT형 파장가변 필터를 이용하여 파장스윕(wavelength-swept) 광원을 구성할 때 발진파장의 변화율을 일정하게 하려면 필터의 이력(hysteresis)특성을 알아야 한다. 이력특성을 무시하고 필터를 구동할 경우 파장스윕 광원을 사용하는 optical frequency domain reflectometry(OFDR) 시스템의 분해능이 떨어진다. 광스펙트럼 분석기(OSA)를 이용하여 필터의 이력특성을 측정할 수도 있지만 측정시간이 너무 길고 실제 구동조건에서의 이력특성은 측정할 수 없다는 문제가 있어 실제 구동조건에서 필터의 이력특성을 고속으로 측정할 수 있는 OFDR의 원리에 기초한 이력 측정법을 제시하였다. 파장스윕 광원과 간섭계, 신호처리 장치, 그리고 PC 프로그램으로 구성된 고속 이력측정장치를 구현하고, 이를 사용하여 필터 구동조건에서의 이력특성을 측정하였다. 마지막으로 측정된 이력특성을 파장스윕광원의 구동에 적용하여 선형적 파장변화를 얻음으로써 새로운 이력측정법의 유효성을 검증하였다.
Implementation of a wavelength-swept source with constant tuning rate adopting a PZT-type tunable filter, requires the knowledge of hysteresis of the filter used. The hysteresis must be considered to avoid any degradation in resolution of the optical frequency domain reflectometry (OFDR) system. An optical spectrum analyzer (OSA) could be used to do the hysteresis measurement, but its measurement time is too long for the high-speed driving conditions for the filter. We proposed a new hysteresis measurement method based on OFDR, which could measure the hysteresis in a real driving condition. A hysteresis measurement apparatus consisted of wavelength-swept source, interferometer, signal processing unit, and PC program is built and used to do the measurement. It is concluded that the new method is useful in the measurement of hysteresis at real driving conditions by successfully implementing a swept-wavelength source whose wavelength change is linear in time.