선형토목구조물에 대한 지질학적 측면 노선의 적정성 평가기술

A Study on the Technique for Evaluating Geological Suitability about the Route of a Linear Civil Engineering Structure

  • 황학수 (한국지질자원연구원 지구환경연구본부) ;
  • 문상호 (한국지질자원연구원 지구환경연구본부) ;
  • 김용일 (대우건설기술연구원) ;
  • 안동광 (충남대학교 지구환경과학부) ;
  • 하성호 (주)서정엔지니어링) ;
  • 송무영 (충남대학교 지구환경과학부)
  • Hwang, Hak-Soo (Geologic Environment Division, Korea Institute of Geoscience & Mineral Resources) ;
  • Moon, Sang-Ho (Geologic Environment Division, Korea Institute of Geoscience & Mineral Resources) ;
  • Kim, Yong-Il (Daewoo Institute of Construction Technology) ;
  • An, Dong-Kwang (Division of Earth & Environmental Science, Chungnam Univ.) ;
  • Ha, Sung-Ho (Seojung Engineering Ltd.) ;
  • Song, Moo-Young (Division of Earth & Environmental Science, Chungnam Univ.)
  • 발행 : 2008.12.30

초록

정성적인 지질정보들의 연계 해석을 위해서는 자료들의 중요도에 따라 정량화가 선행되어야 한다. 이 연구에서는 계층분석과정을 사용하여 정성적 자료를 정량화하였다. 토목, 교통 및 지질관련 전문가 집단(30명)을 구성하여 선형토목구조물 설계에 필요한 지질 및 수리지질에 대한 조사항목을 설문하고 분석하였으며, 이에 따라 조사항목들에 대한 계층구조를 4단계로 구성하였다. 각 단계별 요소에서 선형토목구조물의 안정성에 가장 중요한 요인으로 작용하는 요소는 단층 구조이며, 그 중요도가 46%(0.456)로 나타났다. 단층구조 다음으로는 엽리/층리(0.165), 선구조선(0.144), 지하수(0.124), 암상(0.111) 등의 순으로 중요도를 갖는다.

It is very important in designing civil engineering structures that the quantification of geological informations must be carried out in terms of importance. In this study, the geological informations are quantified and evaluated using analytic hierarchy process (AHP). A professional group was organized with 30 people in the field of civil engineering, transport, and geology. On the assumption that the civil engineering structure is linear such as highway or railroad, a survey of the group in terms of geological and hydro-geological elements has found that the hierarchy structure is composed of four levels. And fault structure is a primary factor which causes the stability of a linear civil engineering structure. The importance of geological items are arranged with fault (0.456), foliation/bedding plane(0.l65), lineation(0.144), ground water(0.124), and rock type(0.111).

키워드

참고문헌

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