Journal of Digital Contents Society (디지털콘텐츠학회 논문지)
- Volume 9 Issue 3
- /
- Pages.423-432
- /
- 2008
- /
- 1598-2009(pISSN)
- /
- 2287-738X(eISSN)
An Implementation of a Mentoring Community System focused on Dynamic Communication
동적교류 기반 효과적인 멘토링 커뮤니티 구현
- Published : 2008.09.30
Abstract
Recently, The E-Learning becames popular in modern education society, and the education of E-Learning form increased. among them, the leadership education which cultivate the leader who is a present community leader role is more important. The Leadership-activity give effects to consultant and consulters through the relationship each other. However, the leadership-activity is difficult to be reified because it differs from concepts of E-learning that is one-direction teaching mechanism. Beside, the restriction in time and space and considered as important factors because of offline characteristics. The paper presents an online mentoring community form unities among professors, student, and managers having the same subjects in virtual spaces. The community is based on the Leadership-activity. The community system contributes in aspects to a new evaluation mechanism and a new method to communication between mentors and mentees. The paper introduces the system architectures and the implementation method for the presenting community system in details.
최근, E-러닝에 대한 관심이 높아지면서 E-러닝 형태의 교육들이 증가하였다. 그 중 현대사회의 지도자 역할인 리더를 양성하는 리더십 교육이 중요해 지고 있다. 리더십 활동은 상담자와 비상담자 간의 관계를 통해 영향을 주기도 하며 받기도 한다. 그러나 리더십 활동은 일방적으로 교육이 이루어지는 E-러닝 학습의 개념과 달라서 구체화하기가 어렵다. 또한, 오프라인으로 진행되는 경우가 많기 때문에 시간과 공간적인 제약을 많이 받게 된다. 이에 본 논문에서는 교수와 학생이 하나의 주제를 가진 공간에서 멘토와 멘티가 되어 하나의 리더십 커뮤니티를 형성하는 온라인 멘토링 커뮤니티를 제안한다. 제안하는 시스템은 멘토와 멘티가 자유롭게 만날 수 있을 뿐 아니라 새로운 평가 체계의 도입으로 동적 평가를 할 수 있다는 장점을 가진다. 본 연구에서는 이러한 멘토링 커뮤니티를 설계하고 그 의미와 구현방안을 소개한다.