Implementation of GPU based MPEG-2 Decoder

GPU 기반의 MPEG-2 디코더의 구현

  • 김경수 (한국전자통신 연구원) ;
  • 김홍식 (연세대학교, 전기전자공학과) ;
  • 김정길 (남서울대학교, 컴퓨터학과) ;
  • 박우찬 (세종대학교, 컴퓨터공학과)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

Recently the performance of GPU is increasing much faster compared to GPU and GPU is used for various application programs. In this paper, MPEG-2 Decoder is implemented based on a GPU programming language, CG. The proposed methodology is to perform block rendering with texture data according to video standard with very high parallelism by using the pipeline of GPU which is a stream processing structure. To reduce the data bandwidth between system memory and GPU, local memory is used for graphic card. According to the experiment, the proposed scheme shows performance improvement by more than 2 times compared to CPU based scheme.

최근 GPU 성능은 CPU 성장 속도에 비하여 급속도로 증가하고 있으며 계산이 많이 요구되는 다양한 응용 프로그램에서 GPU를 이용하려는 시도가 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 GPU 프로그래밍 언어인 CG를 이용하여 MPEG-2 디코더를 구현하였다. 제안된 방법은 텍스쳐 데이터를 사용하여 비디오 표준에 맞춘 블록 렌더링을 하는 방식이며, 이는 스트림 프로세싱 구조인 GPU의 파이프라인을 이용하여 높은 병렬성을 가지고 실행된다. 또한 시스템 메모리와 GPU 사이의 데이터 대역폭을 줄이기 위해 그래픽 카드의 지역 메모리를 사용한다. 제안한 방법을 적용한 결과 CPU 보다 2배 이상의 성능 향상을 볼 수 있었다.

Keywords