A Study of the Core Factors Influencing the Golfer Satisfaction with Golf Courses in Korea

한국골프장의 이용자 만족도 결정 요인에 관한 연구

  • Ryu, Chang-Hyun (Dept. of Landscape Architecture, Graduate School of Sung Kyun Kwan University) ;
  • Kim, Yoo-Il (Dept. of Landscape Architecture, Sung Kyun Kwan University)
  • 류창현 (성균관대학교 대학원 조경학과) ;
  • 김유일 (성균관대학교 조경학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study was conducted to investigate the correlation between golfer satisfaction and the diverse variables of golf course design and operation from the golfer's point of view. It was intended to reflect the various expectations and desires of golfers regarding golf course design and operation. The study was conducted on 119 golf courses in Korea, and 309 questionnaires were collected and analyzed. Results are summarized as follows. First, the most influential operational service variables on golfer satisfaction were "appearance of the golf courses", followed by "staff service", and "greens fee". Second, the most influential course design and maintenance factor variables on satisfaction were "course maintenance status", "teeing ground characteristics", and "landscape architecture". Third, based on the results shown in these two areas, a linear regression analysis was conducted to synthetically explain "operational service" variables and "course design and maintenance" variables. As a result, it was found that the explanation power of the synthetic model was 36.5%, and a model appropriateness test was found to be positive. As a result of a regression analysis of the synthetic model affecting golfer satisfaction, the most influential factors were "course maintenance status" followed by "landscape architecture", "tee characteristics", and "staff service". Regarding coefficient values, course maintenance status had an influence of 21.8% followed by landscape architecture at 20%, tee characteristics at 17.7%, and staff service at 15.5%. These results were found to be different from preceding studies that emphasized golf course operational service.

본 연구는 고객(Golfer)의 입장에서 골프장 만족도와 골프장 운영의 다양한 변수들을 분석하여 상호관계성을 밝히고자 하였으며, 분석된 골퍼들의 다양한 기대감과 욕구를 골프장 설계과정과 운영에 반영하고자 실시되었다. 조사를 위해, 국내의 골프장 119개소를 조사하였으며, 총 309부의 설문이 수집 분석되었다. 연구 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 이용자 만족도에 영향을 미치는 운영서비스 요인변수는 "골프장 이미지", '직원 서비스' 그리고 '이용요금'이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이용자 만족도에 영향을 미치는 코스 설계 및 관리 요인변수는 "코스관리 상태", '티잉 그라운드 특성" 그리고 "코스 내 조경"이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 이상의 두 부분에서 나타난 결과를 토대로 "운영서비스" 변수와 "코스 설계 및 관리" 변수에 대한 부분을 통합하여 설명하기 위하여 선형회귀분석을 실시하였다. 그 결과 통합모형의 설명력은 36.5%로 나타났으며, 모형의 적합성 검정에서도 적합한 것으로 나타났다. 이용자 만족도에 영향을 미치는 통합 모형의 회귀분석 결과, "코스관리 상태"가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로 "코스 내 조경", "티잉 그라운드 특성", "직원 서비스" 순으로 나타났다. 계수 값을 보면 "코스관리상태"가 21.8%의 영향력을 미치며, "코스 내 조경"은 20%, "티잉 그라운드의 특성"은 17.7%, "직원서비스"는 15.5%로 나타났다. 이러한 결과는 운영서비스 부분이 강조되어 연구되어온 선행연구와는 다른 결과로 해석된다.

Keywords

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