스콤 기반 학습코스 생성을 위한 연관기법

Association Method for SCORM-based Learning Course Generation

  • 윤현님 (동국대학교 정보통신공학과) ;
  • 김양우 (동국대학교 정보통신공학과)
  • 발행 : 2008.12.31

초록

이러닝(e-learning)은 정보통신 매체를 활용한 교육의 새로운 형태로 시간과 공간의 제약을 받지 않아 빠르게 확산되고 있는 추세이다. 그러나 이러닝은 아직 표준화가 되지 않아 학습 콘텐츠들이 중복적으로 개발되고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 스콤(SCORM)이 제안되었다. 표준화로 인해 학습 콘텐츠의 공유성이 높아지면 콘텐츠의 재사용성이 증가한다. 그러므로 교육자나 콘텐츠 제작자가 학습코스를 생성할 때 편리하게 작업을 수행할 수 있는 방법이나 도구가 시급히 필요하다. 본 논문에서는 교육자나 콘텐츠 제작자가 교과목에 맞는 학습코스를 효율적으로 생성할 수 있는 연관기법을 제안한다. 본 논문에서 제안한 학습코스 생성 기법인 연관기법은 기존의 학습코스들과 학습 콘텐츠들을 활용하여 교과목에 맞는 학습코스를 생성하는 기법이다. 연관기법은 기존의 학습코스들에 존재하는 학습객체들의 통계적 정보와 학습객체간의 결합력을 분석하여 학습코스를 생성한다. 본 논문에서 제안한 연관기법은 교육자나 콘텐츠 제작자들이 학습코스를 편리하게 생성할 수 있도록 지원할 뿐만 아니라, 학습코스에 대한 가이드라인을 제공하는 역할을 한다.

E-learning is a new paradigm of education using Internet media. E-learning is rapidly expanding, since it is not restricted by time and space. However, due to the lack of standardization in e-learning, learning contents are developed redundantly. SCORM has been proposed to address this standardization problems. The mere learning contents are shared, the higher the reusability of contents becomes. Therefore, it is needed to develop methods or tools to help educators or content producers to create a learning course easily. In this paper, we propose an association method that could help educators or content producers to efficiently generate learning courses for a subject. The association method, a learning course generation method suggested by this paper, makes use of existing learning courses and learning contents to create new learning courses suitable to a subject. The association method analyzes statistical information of leaning objects derived from existing learning courses and measures coherence between learning objects to create a learning course. The association method suggested by this paper not only supports educators or content producers for easy generation of learning course but also offers a guideline for developing learning courses.

키워드