Abstract
The P2P technology has been widely used to distribute files efficiently, and its use in streaming is rapidly increasing. P2P streaming has issues about startup-delay, scalability, and real-time playback, however, what affects these factors has not been researched sufficiently. This paper suggests a buffering model for progressive download within mesh-based P2P system, which corresponds to downloading and playing the content at the same time. It is used to analyze PDF(Playback Deadline First), Rarest algorithms which are block-selection strategies of P2P streaming and proposes a mixed selection of them. The mixed block selection strategy dynamically performs different strategies based on whether the blocks to be played are received or not. In consequence, it enhances the QoS of streaming in a single peer point of view, as well as improving block distributions in an overlay network.
P2P 기술은 효율적으로 파일을 배포하기 위해 많이 사용되고 있으며, 스트리밍 전송에서도 그 사용이 증가하고 있다. P2P 스트리밍은 시작-지연, 확장성, 실시간 재생에 대한 요구가 있지만, 어떤 요소들이 이 문제들에 영향을 주는지에 대한 연구가 부족하다. 본 논문에서는 메쉬-기반 P2P 시스템에서 다운로드와 동시에 콘텐츠를 재생하는 프로그레시브 다운로드에서 버퍼링에 대한 모델을 제시한다. P2P 스트리밍에서 사용되는 블록 선택 전략들 중 PDF(Playback Deadline First), Rarest를 분석하고, 이들을 이용한 혼합 선택을 제안한다. 제안된 혼합 선택은 앞으로 재생할 블록들과 피어가 이들을 수신 또는 미 수신 상태인지에 따라 동적으로 서로 다른 블록 선택 전략을 실행한다. 그 결과 단일 피어 관점에서 스트리밍 재생에 대한 QoS를 향상시키는 동시에, 오버레이 네트워크의 블록 분포를 개선한다.