The Effects of Internet-Addiction on Adolescents' Family Communication

청소년의 인터넷 중독이 가족 의사소통에 미치는 영향

  • Kim, Kee-Ree (Gwangju Mudung Middle School) ;
  • Lee, Seon-Jeong (Dept. Home Economics Education, Chonnam National University, Human ecology Research Institute, Chonnam National University) ;
  • Shin, Hyo-Shick (Dept. Home Economics Education, Chonnam National University, Human ecology Research Institute, Chonnam National University)
  • 김기리 (광주 무등중학교) ;
  • 이선정 (전남대학교 가정교육과, 전남대학교 생활과학연구소) ;
  • 신효식 (전남대학교 가정교육과, 전남대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This research focused on the internet addiction and family communication in adolescents. The subjects were the 394 middle school students living in Gwangju. Data were analyzed with Frequency, Percentage, Mean, Std, Cronbach's $\alpha$, T-test, one way ANOVA, Duncan's Test, Pearson's Correlation, and Multiple Regression using SPSS/PC WIN 14.0 program. The major findings were as follows: 1. Schoolboys internet addiction were higher than schoolgirls. Open communication was higher than median but problem communication was slightly lower than median. 2. The adolescents' internet addiction showed significant difference according to sex, parent's absence frequency, the level of living, parent's attitude about internet, the motive, the purpose, and the times required for internet. 3. Family communications showed significant difference according to internet addiction level. 4. Open communication was influenced by the level of living, parent's attitude about internet, the times required for internet and the level of internet-addiction and was explained about 19% by these variables. Problem communication was influenced by the level of internet addiction and the level of living and was explained about 14% by these variables.

본 연구는 청소년의 사회인구학적 변인 및 인터넷 사용관련 변인에 따른 인터넷 중독정도의 차이와 인터넷 중독성에 따른 가족 의사소통의 차이, 인터넷 중독 정도가 가족 의사소통에 미치는 영향을 살펴봄으로써 청소년기 가족의 가족 내 바람직한 의사소통을 향상시키는데 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 광주광역시에 거주하는 중학생 394명을 대상으로 하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남학생의 인터넷 중독은 50.71%로 여학생의 30.31%보다 높게 나타났고, 가족 의사소통 중 개방형 의사소통은 중간값보다 높게 나타났으나 문제형 의사소통은 중간값보다 다소 낮게 나타났다. 둘째, 남학생이 여학생보다, 부모가 집을 비우는 날의 빈도가 많은 집단이, 생활수준이 낮은 집단이 높은 집단보다 인터넷 중독 수준이 높았고, 부모가 인터넷의 바람직한 사용을 위해 지도를 해 주는 경우, 인터넷 이용 동기가 새로운 정보를 얻기 위함인 경우, 인터넷을 메일이나 자료검색용으로 이용하는 경우에 인터넷 중독 수준이 낮았고, 한번 접속하면 오랫동안 인터넷을 이용하는 경우에 인터넷 중독 수준이 높았다. 셋째, 인터넷 비중독군은 중독군보다 개방형 의사소통을 많이 하는 것으로 나타난 반면, 인터넷 중독군의 경우 비중독군보다 문제형 의사소통을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 넷째, 가족의 개방형 의사소통은 생활수준이 높을수록, 인터넷 이용에 대해 부모가 관심을 갖는 경우, 인터넷 중독 정도가 낮을수록, 인터넷 1회 이용시간이 짧을수록 더 많이 하는 것으로 나타났고, 문제형 의사소통은 인터넷 중독 정도가 높을수록 많이 하며, 생활수준이 높을수록 더 적게 하는 것으로 나타났다.

Keywords