A Study on the Variables Affecting Overt Form of Peer Victimization and Covert Form of Peer Victimization in Middle School Students

중학생의 또래 직접 피공격과 간접 피공격에 영향을 미치는 변인에 관한 연구

  • Kim, Jin-Hee (Dept. of Home Economics Education, Kyungnam University)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The purposes of this study were to measure the degree of middle school students' victimization and to identify the variables to affect it. The study were investigated 338 middle school students aged from 13 to 15 years old. The questionnaire consisted of victimization and affecting variables it; expression of anger, social skills, and aggressiveness. Multiple regression analysis showed that the overt form of peer victimization was explained by the control expression of anger, cooperation, sympathy, and enmity. The results also showed that the covert form of peer victimization was explained by the control expression of anger, sympathy, and enmity. In conclusion, sympathy of social skill was the most significant factor that affected the overt form of peer victimization and the covert form of peer victimization. Social skill will serve as the basic element to develop education programs to solve the problems of those who are victimization.

본 연구의 목적은 피공격성을 직접 피공격과 간접 피공격으로 구분하여 분노표현, 사회적 기술, 공격성의 하위 요인들이 어떻게 영향을 미치는가를 밝히는 것이다. 이를 위해 경상남도 5개 지역에 위치한 10개 중학교에 재학중인 남녀학생 1,000명을 대상으로 조사를 실시하고, 이중 피공격성의 점수가 평균 이상인 338명을 대상으로 분석하였다. 설문지는 피공격성과 피공격성에 영향을 미치는 변인으로 분노표현, 사회적 기술, 공격성을 측정하기 위한 도구로 구성하였다. 분노표현, 사회적 기술, 공격성은 직접 피공격의 15.1%를 설명하고, 분노표현 변인에서는 통제가 사회적 기술의 하위 요인에서는 협동성과 공감성 그리고 공격성 변인에서는 적의성이 영향을 미치는 변인이었다. 분노표현, 사회적 기술, 공격성은 간접 피공격의 21%를 설명하고, 통제와 적의성 점수는 정적으로 그리고 공감 점수는 부적으로 영향을 미친다.

Keywords