Research on Engineering & Technology Education for Elementary School Student by using F1 in Schools Program

F1 in Schools 프로그램을 이용한 초등학생 대상 공학 기술 교육에 관한 연구

  • Park, So-Ra (Wonpyeong Elementary School) ;
  • Nam, Hyun-Wook (Dept. of Technology Education, Cheongju National Univ. of Education)
  • 박소라 (청주 원평초등학교) ;
  • 남현욱 (청주교육대학교 실과교육과)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

The purpose of this study is development of 'F1 in Schools Program' for elementary school student and validation of the program. Fifteen students were originally chosen from the W elementary school in Cheongju, Chungcheogbuk-Do. The children were tested on their understanding of science and 'F1 in Schools Program'. After developing the 'F1 in Schools Program', it was used in the classroom to evaluate applicability and to examine the responses from students, parents and schools. The program consists of 60 classes and the time of each class is 40 minutes. This study was conducted for 10 days from January 22nd, 2007 to February 2nd, 2007. CAD(Computer Aided Design), CFD(Computation Fluid Dynamics), CAM(Computer Aided manufacturing) and CNC Machine were used in this study and proved to be good materials for students in that they increased the students' participation and imagination. However, the children's cognitive and creative abilities as well as manuals written in English hampered the process. Most students, parents, schools seemed to be satisfied with use of the program. However, the schools showed that there was not enough understanding of the program as a whole. The processes with which students build and inspect using the $CO_2$Model Car not only improves the processing of the model but also enhanced the students scientific understanding related to the car speed.

이 연구의 목적은 초등학교 학생들을 대상으로 한 'F1 in Schools Program'을 개발하여 적용하여 보고 학생, 학부모, 학교의 반응을 조사하여 현장 적용가능성을 평가하고자 하는데 있다. 충청북도 청주시 소재의 W 초등학교 5학년 15명의 어린이를 대상으로 'F1 in Schools Program'(초등학교 학생용 워크북)을 개발한 후 현장 적용 가능성을 평가하기 위해 2007년 1월 22일부터 2월 2일까지 총 60차시에 걸쳐 수업을 진행하고 학생, 학부모, 학교의 반응을 조사하였다. 본 프로그램에서 활용하고 있는 CAD(Computer Aided Design), CFD(Computation Fluid Dynamics), CAM(Computer Aided Manufacturing), CNC Machine의 프로그램은 학생들이 직접 해볼 수 있는 참여와 신기성과 같은 특성으로 흥미를 끌기에 좋은 소재가 되고 있으나 프로그램을 조작하기에 초등학생의 인지 발달 수준 및 공작 능력이 미치지 못하는 것으로 나타났다. 학생, 학부모, 학교의 프로그램에 대한 만족도는 비교적 높았으나 학생의 경우 시간이 부족하다 응답하였고, 학부모와 학교의 경우 프로그램에 대한 이해가 부족함을 알 수 있었다. 학생들은 프로그램 실시 전보다 실시 후에 자동차의 속력과 관계된 과학적 개념이 향상되는 결과를 얻었다.

Keywords

References

  1. 강혜정 (2004). 이공계 기피 현상에 대한 실태와 원 인 및 그 대처 방안. 숙명여자대학교 대학원 교육학 석사학위논문
  2. 대전과학교육연구원. (2002). JigsawII 학습 모형의 수업 절차
  3. 박성익 (1997). 교수-학습 방법의 이론과 실제 (I). 교육과학사
  4. 박성익 (1997). 교수-학습 방법의 이론과 실제 (II). 교육과학사
  5. 박승재, 강호감, 김희준, 송진웅, 유준희, 윤혜경, 장 경애 (2000). 청소년 학교밖 과학활동 진흥방 안 연구. 과학기술부 정책연구, 2000-75. 과학 기술부
  6. 변영계, 김광휘 (1999). 협동 학습의 이론과 실제. 학지사
  7. 이상봉 (2001b). 기술교육론 수업자료집. 한국교원 대학교
  8. 장경애, 윤혜경 (2005). 비정규 과학교육 활동에 대 한 초등학생들의 인식 : "주니어 공학기술 교 실"사례를 중심으로. 초등과학교육, 24(4) : 329-336
  9. 조완원 (1999). 실과 목제품 만들기 단원에서 협동 학습이 학업 성취도에 미치는 효과. 한국교원 대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. Custer, R. L. (1995). Examining the Dimensions of Technology. International Journal of Technology and Design Education. 5(3). 219-244 https://doi.org/10.1007/BF00769905
  11. Jenkins, E. W. & Swinnerton, B. J. (1998). Junior School Science Education in England and Walea Since 1900. London : Wobum Press
  12. Joneson, D. W. & Joneson, R. T.(1994). Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning. Needham Heights, Massachusetts
  13. Slavin. (1987). Cooperative learning : where behavioral and humanistic approaches to classroom motivation meet. Elementary School Journal. 88. 9-337