DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Private Guanxi and Organizational Relationship Type on Quality of Relationship and Performance of Distribution Channel -Focused on Apparel Manufactures and Distribution in China-

중국의류산업에서 제조업체와 유통업체간 개인 Guanxi(관계, 關係)와 조직관계가 조직관계의 질 및 유통경로성과에 미치는 영향

  • Moon, Young-Ok (Fashion Institute, Zhejiang Sci-tech University) ;
  • Park, Na-Ri (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Park, Jae-Ok (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

The purpose of this study was 1) to find effects of private Guanxi and organizational relationship on quality of organizational relationship, 2) to find effects of private Guanxi and organizational relationship on performance of distribution channel, and 3) to also find effects of quality of organizational relationship on performance of distribution channel. Apparel manufacturers and distributors in China participated in the study. Random sampling method was used to collect the data. Data from 173 questionnaires were used for the statistical analysis. Factor analysis, Cronbach's alpha coefficient, and regression analysis was conducted. Two factors of private Guanxi were classified(i.e., affective Guanxi, instrumental Guanxi). Three factors of organizational relationship type were identified(i.e., opportunistic relationship, cooperative relationship, vertical relationship). The result indicated that affective Guanxi in terms of private Guanxi positively affected on quality of organizational relationship. Cooperative relationship and vertical relationship in terms of organizational relationship positively affected on quality of organizational relationship. Affective Guanxi positively affected on non-financial performance and financial performance in terms of performance of distribution channel. Instrumental Guanxi in terms of private Guanxi positively affected on financial performance only. Cooperative relationship in terms of organizational relationship positively affected on non-financial performance and vertical relationship positively affected on financial performance. Quality of organizational relationship positively affected on non-financial performance and vertical relationship positively affected on financial performance.

Keywords

References

  1. 김상덕. (2003). 수요부문 환경 불확실성이 제조업체와 소매업체간 관계특성과 관계의 질에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 논문
  2. 김영대. (2002). 유통경로상 관계마케팅이 관계 질 및 경로 성과에 미치는 영향. 산업경제연구, 15(5), 253−272
  3. 김완민, 배상욱, 이주형. (2005). 유통경로상에서 관계마케팅이 갈등 및 경로성과에 미치는 영향에 관한 실증연구. 마케팅관리연구, 10(1), 95−119
  4. 김익수. (2004). 중국시장 마케팅. 서울: 박영사
  5. 박수경. (1999). 관계효익이 관계 질에 미치는 영향에 관한 연구: 서비스 유형과 고객의 관계지향성을 중심으로. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  6. 변유선. (1999). 백화점 의류유통경로에서 나타나는 힘/의존 구조와 거래관계의 질이 입점 의류업체의 반응행위에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 성민, 오세조. (2007). 조직특성과 관계특성이 관계성과에 미치는 영향: 신뢰차원과 결속차원의 매개효과를 중심으로. 유통연구, 12(1), 1−31
  8. 송윤아, 고은주. (2006). 한국의류업체와 중국거래업체간의 꽌시가 관계성과에 미치는 영향. 한국의류학회지, 30(4), 519−530
  9. 안광호, 조재운. (2000). 유통관리원론. 서울: 학현사
  10. 윤훈현, 설상철. (2003). 최신마케팅원론. 서울: 석정
  11. 이동진. (2005). 전략적 관계마케팅. 서울: 박영사
  12. 이동현, 김성기. (2005). 기업간 관계특성이 성과에 미치는 영향에 관한 연구. 중소기업연구, 27(1), 167−194
  13. 이창훈, 서민교. (2007). 중국비즈니스에서 꽌시의 역할과 시사점. 국제상학, 22(1), 235−255
  14. 임영균, 권영식. (1999). 몰입과 신뢰가 EDI지원을 받는 유통경로의 성과에 미치는 영향. 유통연구, 4(1), 123−140
  15. 임영균, 안광호, 김상용. (2006). 고객지향적 유통관리. 파주: 학현사
  16. 장세윤, 이유리. (2006). 의류제조업체와 원단업체의 파트너쉽과 의류제조업체의 성과와의 관계. 한국의류학회지, 30(1), 38−47
  17. 전외술, 박승규. (2007). 구매자-판매자 관계에서 중국인들의 문화적 변수가 성과에 미치는 영향에 관한 연구. 국제지역연구, 11(1), 761−782
  18. 정용길, 송인암. (1996). 유통경로에서 신뢰가 관계결속에 미치는 영향. 충남대학교 경영논집, 6(2), 183−199
  19. 조현진. (2005). 프랜차이즈 본부와 가맹점간의 내부정치가 결속 및 관계성과에 미치는 영향. 유통연구, 10(2), 27−47
  20. 한상린. (2004). 유통경로상의 갈등과 성과에 관한 연구. 한국유통학회, 9(1), 107−121
  21. 한상린, 조규봉. (1997). 구매자-공급자 장기관계와 거래성과에 관한 개념적 연구, 경영논집, 13(2), 193-208
  22. 陈波. (2005). 关系营销与中国关系型商业模式的兼容性硏究, 社会网络理论的视角. Journal of Beijing Technology and Business University, 20(3), 66-71
  23. 陈露蓉. (2005). 中国本土文化环境下的商务"关系"槪念硏究. 武汉大学企业管理专业 硕士学位 论文
  24. 韩巍, 席酉民. (2001). 关系: 中国商业活动的基本模式探讨. Journal of Northwest University(Social Science), 31(1), 43−47
  25. 胡立涛. (2004). 儒家文化影响下的关系营销. 华中科技大学 硕士学位 论文
  26. 梁建, 王重鸣. (2001). 中国背景下的人际关系及其对组织绩效的影响. 心理学动态, 9(2), 173−178
  27. 刘嘉庆, 区永?, 吕晓嶶, ?毅. (2005). 华人人际系的槪念化. Acta Psychologica Sinica, 37(1), 122-125
  28. 潘哲. (2006). 渠道联盟关系影响因素硏究. 武汉科技大学 企业管理 硕士学位 论文
  29. 秦海霞. (2006). 关系网络的建构: 私营企业主的行动逻?. 上海大学 博士学位 论文
  30. 沈毅. (2005). 人缘取向: 中庸之道的人际实踐: 对中国人社会行为取向模式的再探讨. 社会心理学硏究, 5, 130-137
  31. 王晓玉. (2006). 边界管理人员关系与企业间关系. China Journal of Management, 3(6), 728-732
  32. 王晓玉, 晁钢令. (2007). 中国市圽上私人关系对企业间关系的影响. Contemporary Economy & Management, 29(1), 37−45
  33. ?梅菊, 程建君. (2003). 论资源配置原则在中国人际关系中的运用. Journal of Iaonng nstituteof technology, 5(5), 29−30
  34. 姚小涛, 张田, 席酉民. (2008). 强关系和弱关系: 企业成长的社会关系依赖硏究. 管理科学学报, 11(1), 143−152
  35. 周駿宇. (2006). 关系网的经济学分析. Special Zone Economy, 11, 47-48
  36. 朱吉庆, 李金早. (2006). 私人关系影响客户关系质量的实证硏究: 以上海, 苏州银行为例. Shanghai Management Science, 5, 13-16
  37. 庄贵军, 席酉民. (2004). 中国营销渠道中私人关系对渠道权力使用的影响. Journal of Management Sciences in China, 7(6), 52−62
  38. 庄贵军, 席酉民, 周筱莲. (2007). 权利, 冲突与合作, 中国营销渠道中私人关系的影响作用. Journal of Management sciences, 20(3), 38-47
  39. Bensaou, M. & Venkatraman, N. (1995). Configurations of interorganizational relationships: A comparison between U.S. and Japanese automakers. Management Science, 41(9), 1471−1492 https://doi.org/10.1287/mnsc.41.9.1471
  40. Clark, K. B. (1989). Project scope and project performance: The effect of parts strategy and supplier involvement on product development. Management Science, 35(10), 1247−1263 https://doi.org/10.1287/mnsc.35.10.1247
  41. Helper, S. (1991). Strategy and irreversibility in supplier relations: The case of the U.S. automobile industry. Business History Review, 65(4), 781−824 https://doi.org/10.2307/3117265
  42. Lieberman, M. B., Helper, S., & Demeester, L. (1999). The empirical determinants of inventory levels in high-volume manufacturing. Production and Operations Management, 8(1), 44−55
  43. Miles. R. & Snow. C. (2003). Organizational strategy, structure, and process. CA: Stanford Business Classics