DOI QR코드

DOI QR Code

스키마 활성화가 영어 독해에 미치는 영향 -중학생을 중심으로-

Effect of Schema Activation on English Reading Comprehension -Focused on Middle School Students-

  • 발행 : 2008.11.28

초록

이 연구의 목적은 스키마 활성화가 영어 독해에 미치는 영향에 대해서 연구하였다. 광주시내의 중학교 3학년 학생들 중 실험집단 36명 통제집단 32명 총 68명이 실험 대상 이었다. 이 학생들의 영어 능숙도는 사전 검사를 통해 동일한 집단임을 보였으며, 실험집단은 독해 전 활동으로 어휘제시와 이미지 자료를 제시하여 수업을 하였으며, 통제집단은 문법 번역식 수업으로 진행하였다. 설문지는 사전 사후 각각 영어 독해와 관련된 25문항으로 하였으며 자료 분석은 SPSS 12.0을 사용하였다. 그 결과는 독해 전 활동이 영어 독해 능력에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며, 영어 능숙도에 따른 결과는 하위집단이 상위집단보다 더 효과적이었다. 스키가 활성화를 통한 영어 독해 학습을 함으로써 학생들은 수업에 흥미를 가지고 참여 하였으며 그 결과 실험 집단이 통제집단보다 더 높은 학업 성취도를 보였다.

The purpose of this study is to suggest the effects of schema activation on reading comprehension. The subject of a sample survey was a 36 student experimental group and a 32 student control group, total 68 students at third grade class of C Middle School in Gwangju. Students ability to read English in the two groups were almost the same through, which was shown by pre-test administered before the beginning of the experiment. As a pre-reading activity, the experimental group was showed the pictures and vocabularies related to the text before reading. The other control group did Grammar Translation Method about text. The data needed for this study was obtained by the questionnaires with 25 questions about the English reading. The data analyzing method was t-test through the statistics program SPSS 12.0. The result of this study is as follows : First, the experimental group got a more meaningful score than the control group at the test. Second, pre-reading activities for providing prior knowledge of the text were affected by the student's English proficiency, peculiarly more effective on low level student than advanced level. Studying English reading through schema activation led the students to be present in classes with interests, so the experimental group showed more academic accomplishments than the control group.

키워드

참고문헌

  1. 김미선, 문화교육을 통한 영어 독해력 향상과 영어 학습 동기 유발에 관한 연구, 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2000.
  2. 신길호, "선험지식구조 이론과 영어 독해 교육", 교육연구정보 8호, 강원도 교육 연구원, pp.2-19, 1992.
  3. 신용진, "Schema Theory가 영어 독해력에 미치는 영향", 전북대학교 논문집, 38권, 1994.
  4. 오미정, 독해선행질문이 중학교 영어 학습자의 독해도 향상에 미치는 영향 연구, 이화 여자대학교 교육대학원 석사학위 논문, 1991.
  5. 정병희, 스키마 활성화를 통한 읽기지도 방법연구, 홍익대학교 석사학위 논문, 1997.
  6. 최수영, 멀티미디어 기반 영어 교육, 서울: 한국문화사, 2003.
  7. 최천택, "영어 독해력 증진에 관한 연구", 영어 영문학, 37, pp.249-275, 1991.
  8. 황동을, 독해 전 활동이 고등학생의 영어 독해에미치는 영향, 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2001.
  9. F. C. Barlette, Remembering, Cambridge: Cambridge University Press, 1932.
  10. M. A. Clarke and S. Silberstein, "Toward a Realization of Psycholinguistic Principles for the ESL Reading Class," Language Learning, Vol.27, No.1, pp.136-137, 1977.
  11. R. M. Gagne, "Instructional Technology: The Research Field," Journal of Instructional Development, Vol.8, No.3, pp.7-14, 1986. https://doi.org/10.1007/BF02906263
  12. Grellet and Francoise, Developing Reading Skill: A Practical Guide to Reading Comprehensive Exercises, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
  13. A. J. Harris, Effective Teaching of Reading, New york: David Mckay Company, Inc, 1962.
  14. T. Hudson, "The Effect of Induced Schemata on the "Short Circuit," In L2 Reading: Non-decoding Factors in L2 Reading Performance," Language Learning, 32, 1982.
  15. J. W. Irwin, Teaching Reading Comprehension Processes, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1986.
  16. W. J. Lamberg and C. E. Lamb, Reading Instruction in the content Areas. Chicago: Rand McNally College, 1980.
  17. N. D. Marsheffel, Better Reading in the Secodary School, NY: The Ronald Press Company, 1966.
  18. B. McLaughlin, "Restructuring," Applied Linguistics, 11, pp.13-128, 1990.
  19. A. Parviz, "Schema Theory-Based Pre-Reading Tasks: A Neglected Essential in the ESL Reading Class," The Reading Matrix, 3, 2003.
  20. M. S. Steffensen and C. Joag-dev, Reading English as a second Language, Indiana: Indiana University, 1981.
  21. L. K. Taglieber, L. L. Johnson. and D. B. Yarbrough, "Effects of Pre-reading Activities on EFL Reading by Brazilian College Students," TESOL Quarterly, Vol.22, No.3, pp.455-472, 1988. https://doi.org/10.2307/3587289