초록
본 연구에서는 고령인구의 증가에 따라 시니어를 대상으로 하는 휴대폰 시장이 확대될 것이라 예측하여, 향후 노후를 맞이할 50${\sim}$65세의 시니어를 기준으로 휴대폰 소비행태와 사용현황을 살펴보고자 하였다. 따라서 실버 소비자와 마케팅에 관한 이론적 연구를 바탕으로 설문조사를 실시하였으며, 시니어의 라이프스 타일 분석을 통하여 시니어(Senior)와 액티브시니어(Active senior)로 구분, 두 그룹간의 특징 및 차이점을 분석하였다. 또한 선행연구결과에 근거하여 기존 고령자들이 불만족도가 높았던 항목에 대한 실제적인 접근방법을 살펴보고 향후 인터페이스의 직접입력 방식으로의 변화 가능성 여부를 타진해보았다. 그 결과 본 논문에서는 시니어의 사용경험증가에 따른 행동양식의 변화를 알 수 있었으며, 라이프스타일에 따른 소비행동 요인의 차이와 더불어 새로운 인터페이스에 대한 시장가치의 가능성을 발견할 수 있었다.
In this study, we have looked into the cellular phone consumption behavior of seniors who are 50-65 years old because of the prediction that senior cellular phone market will be expanded. Therefore, we made up a questionnaire which is based on theoretical study about silver consumer and marketing, and we also analyzed main features and differences of senior and active senior after split by lifestyle analysis. Through the analysis result, we found out the practical approaching way for the items that seniors' dissatisfaction was high and inquired whether it's possible turning into interface's direct input system or not. As a result, we discovered the change of a pattern of behavior by the increase of seniors's experience, differences of consumption behavior factors by lifestyle, and the possibility of market value of new interface.