DOI QR코드

DOI QR Code

중국 인터넷 쇼핑몰에서 신용카드 결제에 영향을 미치는 요인

Factors Affecting the Credit Card Payment in Internet Shopping Mall in China

  • 발행 : 2008.10.28

초록

본 논문에서는 인터넷 쇼핑몰에서 신용카드 전자결제에 대해 다루고자 한다. 전자결제는 전자상거래 분야에서 매우 흥미 있는 주제 중에 하나이다. 전자결제 방식 중 신용카드 결제는 현재 인터넷 쇼핑몰 전자 결제의 대부분을 차지하고 있다. 최근 중국의 인터넷 쇼핑몰은 매우 빠른 속도로 성장하고 있으며, 동시에 전자결제에 대한 관심도 많이 높아지고 있다. 아직은 다른 나라와는 달리 중국에서 신용카드 결제가 활성화되지 못하였지만, 향후 신용카드의 사용은 매우 빠르게 증가할 것으로 기대되고 있다. 본 논문에서는 중국의 인터넷 쇼핑몰에서 신용카드 결제에 영향을 미치는 요인들에 대해 조사하고, 이 요인들과 신용카드 사용의도와의 관계를 분석하기 위한 모형을 제시한다. 그리고 제시한 모형을 검증하기 위해 중국의 인터넷 쇼핑몰 사용자를 대상으로 설문조사를 수행하고 구조방정식모형으로 분석한다.

In this paper we consider the electronic payment in Internet shopping mall. Electronic payment is one of the most interesting issues in e-Commerce. The credit card payment currently takes up the most part of electronic payment. With the rapid development of electronic commerce in China, more and more consumers begin to know that it is a very convenient way to pay for goods and services over the Internet. We therefore find the factors influencing the credit card payment in Internet shopping mall, and propose a model for analyzing the relationship between the factors and the intention of credit card use. We survey the significant factors influencing the intention of credit card use by using the proposed model.

키워드

참고문헌

  1. G. Medvinsky and B. Clifford Neuman, "NetCash: A Design for Practical Electronic Currency on the Internet," Proceedings of the First ACM Conference on Computer and Communications Society, 1993(11). https://doi.org/10.1145/168588.168601
  2. 주재훈, "한국의 전자상거래 환경을 고려한 전자지불시스템 성공요인 분석", 경영정보학연구, 제9권, 제1호, pp.77-98, 1999.
  3. 이웅규, "인터넷 뱅킹에서 오프라인 신뢰와 온라인 거래의 관계", 경영정보학연구, 제17권, 제2호, pp.29-47, 2007.
  4. 이영기, 이동만, 유지영, "전자지불시스템의 사용자 수용에 관한 실증 연구", 인터넷전자상거래연구, 제6권, 제3호, pp.1-27, 2006.
  5. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-339, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  6. F. D. Davis, R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models," Management Science, Vol.35, No.8, pp.982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  7. 김계수, 구조방정식모형 분석, 한나래, 2007.
  8. 채서일, 마케팅조사론, 1995.
  9. J. Etezadi-Amoli and A. F. Farhoomand, "A Structural Model of End User Computing Satisfaction and User Performance," Information & Management, Vol.30, pp.65-73, 1996. https://doi.org/10.1016/0378-7206(95)00052-6
  10. L. A. Hayduk, Structural Equation Modeling with LISREL, Johns Hopkins University Press, 1987.