Abstract
Hana TV and Mega TV have been growing rapidly with IP-VOD service. The number of subscribers of both of them were 1.4 million in April 2008. Additionally, the change of viewing patterns of IPTV subscribers was predicted. Therefore, the purpose of this paper is to see how the subscribers use IP-VOD service practically. For this research, the frequency, the time and the duration of connection by genre have been analyzed on the March of 2007 and 2008. According to the result, there was a significant change quantitatively: within a year, not only the number of subscribers has doubled, but also the frequency of monthly connection has been increased 15 times. In addition, the duration of viewing per person has quadrupled. Regarding to the contents, the subscribers still prefer to watch free TV programs. However, the viewers have their own way of consuming TV programs. It has been proved that IPTV is a complementary media of free TV with a strong possibility to change the viewing patterns in the near future.
이 연구는 IPTV 가입자 규모가 하나 TV와 메가 TV를 합하여 140만 가구를 넘어서고 있는 시점에서 시청 방식 또한 시청자의 능동적 선택에 의한 비선형적 방식으로 변화하고 있다는 점에 착안하여 기획하게 되었다. 우선, 하나 TV의 시청 실태를 2007년 3월과 2008년 3월을 기준으로 비교해본 결과, 가입자 규모는 2배 증가한 반면, 접속 수는 15배 이상 늘어나 IP-VOD 서비스 이용 빈도가 빠르게 증가하고 있음을 알수 있었다. 이에 따라 1인당 시청 시간도 4배 이상 증가하였다. 한편, 가장 많이 이용되는 장르는 역시 지상파 방송 프로그램인 것으로 나타나, 하나 TV가 지상파 방송의 보완 매체 역할을 하고 있음을 입증해 주었 다. 그러나, MBC의 홀드백 변화에 따른 프로그램 유료화로 지상파 프로그램 시청 비중이 크게 감소하여 유료화에 대한 부정적 태도를 감지할 수 있었다. 반면 키즈 프로그램과 애니메이션은 상대적으로 크게 증가했고 영화는 제공 편수가 늘었음에도 불구하고 소비 비중이 오히려 감소하여 개선 방안이 요구된다.