The techniques of object-based scheduling for performing art reservation

객체기반 공연예술 예약 스케줄링 기법

  • 김진봉 (안산공과대학 컴퓨터정보과)
  • Published : 2008.10.28

Abstract

Most booking techniques make a reservation without customer's preference on internet. These techniques have booking problems not to improve customer's preference in the service industry. We have tried to apply object-based scheduling technique to performing art reservation. For customer's satisfaction, we have considered customer's preferences in the reservation scheduling. The scheduling technique for performing art reservation proposed in this thesis is based on object-oriented concepts. To consider the over all satisfaction, the events of every object are alloted to the sitting plan board along its priority. To minimize backtracking or not to fail the allotment of events, we have scheduled to rise customer's preference in the scheduling.

인터넷상에서 고객들이 공연을 예약할 때에 대다수 예약 기법들은 고객들의 선호도를 고려하지 않고 예약이 이루어진다. 이러한 예약 기법들은 서비스 산업에서 중요한 고객들의 만족도를 향상시키기 어려운 문제점이 있다. 본 논문에서는 객체기반 스케줄링 기법을 공연예술 예약 문제에 적용하여 공연예술 예약 시에 일어날 수 있는 문제점을 해결하고자 하였다. 객체기반 공연예술 예약 스케줄링 기법은 객체지향개념을 기반으로 각 객체들이 가지고 있는 사건들을 주어진 제약들에 만족하도록 목표인 좌석배치도에 배정하는 기법이다. 각 객체들은 전체적인 만족도를 고려하면서 그 객체들의 우선순위에 따라서 자원을 배정하고, 자원에 대한 객체의 선호도 차이를 가질 수 있게 하였다. 클래스에 따라서 우선순위를 가진 객체들은 제약을 만족하면서 최선의 슬롯을 선택하여 사건을 배정한다. 사건의 배정이 실패하거나 백크래킹을 최소화하도록 전체 객체들의 만족도를 높이는 방향으로 스케줄링을 시행한다.

Keywords