A Study on the Application Model of Information Commons in the University Libraries

대학도서관의 정보공유공간(Information Commons) 적용 모형 연구

  • Published : 2007.09.30

Abstract

According to the changing of information environment and user's need, discussion of changing role is increasing gradually in the library, in consequence, interests about the concept of Information Commons, which are integrated IT, education, learning, and cultural functions, are becoming larger. However, in order to adopt the Information Commons in the University library, the model about the consideration and application of basic element is essential. So that, the purpose of this study is to suggest the ways which are adopting the elements and process of the applying Information Commons. In addition, based on Information Commons of Arizona university Library & Indiana University Library which is well organized with model, researcher tried to attempt the virtual renovation to the 'S 'University library'. Through presenting the applicable model of Information Commons, it aims to provide the example of discussion with actively about Information Commons.

정보환경과 이용자 요구의 변화, 그리고 이에 따른 도서관 역할변화에 대한 논의가 활발해짐에 따라 정보와 정보기술, 교육, 학습, 그리고 문화적 기능을 통합한 Information Commons의 개념에 대한 관심이 높아지고 있다. 하지만, Information Commons를 도입하기 위해서는 근본적인 요소에 대한 고려와 적용을 위한 모델이 필수적이다. 따라서, 본 연구는 Information Commons 도입을 위한 요소의 제시 및 적용과정의 제안과 함께, Information Commons의 적용이 비교적 잘 이루어져 있는 Arizona 대학도서관과 Indiana 대학도서관의 Information Commons를 모델로 S대학도서관에 Information commons의 개념을 도입한 가상의 리노베이션을 시도해 보았다. 이는 Information commons 적용의 예를 제시함으로써 보다 활발해질 논의에 대한 사례를 제공하기 위해 이루어졌다.

Keywords

References

  1. 국립중앙도서관. 국립디지털도서관 운영전략 세부계획 보고서 1. 서울 : 국립중앙도서관. 2006
  2. 김우영. "현대도서관 인포메이션 시스템에 관한 연구." 대한건축학회논문집, 제21권,제9호(2005.9),pp.3-10
  3. 이경훈. "건축물 성격변화를 통해 본 현대도서관의 공간적 특성에 관한 연구." 대한건축학회논문, 제19권, 제8호 (2003. 8), pp.147-155
  4. 정강훈, 노태학, 최일. "사회적 기능과 역할변화에 따른 공공도서관의 공간구성 특성에 관한 연구." 대한건축학회 학술대회논문집, 제26권, 제1호 (2006. 10), pp.333-336
  5. 정재영. "대학도서관의 Information Commons(정보공유공간) 도입에 관한 연구." 한국도서관, 정보학회지, 제38권 제1호(2007. 3), pp.67-87
  6. 최윤경, 김민중. "리좀과 하이퍼텍스트 관점에서 본 도서관 공간구조의 이해." 한국실내디자인학회논문집, 제15권 제6호 (2006. 12). pp.111-119
  7. Albanese, Andrew Richard. "Campus Library 2.0." Library Journal, Vol.129, No.7(April 2004). pp.30-33
  8. Albanese, Andrew Richard. "Deserted No More." Library Journal, Vol.128, No.7 (April 2003). pp.34-36
  9. Barton, Emily, Arlene Weismantel. 'Creating Collaborative Technology-Rich Workspaces in an Academic Library.' Reference Services Review, Vol.35, No.3(2007). pp.395-404
  10. Beagle, Donald. "Conceptualizing an Information Commons. "The Journal of Academic Librarianship, Vol.25, No.2 (March 1999). pp.82-89
  11. Beatty, Susan and Peggy White. "Information Commons: Models for eLiteracy and the Integration of Learning." Journal of eLiteracy, Vol.2(2005). pp.2-14
  12. Brown, Malcolm. "Learning Spaces," in Educations Net Generation, Diana G. Oblinger and James L. Oblinger, Eds. (Boulder. Colo. : EDUCAUSE, 2005), [cited 2007. 8. 2]
  13. Church, Jennifer. "The Evoluing Information Commons." Library Hi Tech, Vol.23, No.1(2005) pp.75-81
  14. Cowgill. Allison. Joan Beam. and Lindsey Wess. "Implementing an Information Commons in a University Library." The Journal of Academic Librarianship. Vol.27. No.6 (November 2001). pp.432-439
  15. Dallis. Diane. Carolyn Walters. "Reference Services in the Commons Environment." Reference Services Review. Vol.34. No.2(2006). pp.248-260
  16. Elements of an Information Commons. EDUCAUSE 2005 Workshop. [cited 2007. 7. 30]
  17. "King's College Library Wins Award." College & Research Libraries News. Vol.59. No.3(March 1998). pp.150-151
  18. Malenfant. Chuck. "The information Commons as a Collaborative Workspace." Reference Service Review. Vol.34. No.2 (2006). pp.279-286
  19. Oblinger. Diana. Learning Spaces (Washington, EDUCAUSE, 2006), [cited 2007. 8. 2]
  20. Spencer, Mary Ellen. "Evolving a new model: the information commons." Reference Services Review. Vol.3. No.2(2006). pp.242-247
  21. "Trends in Information Commons." CNI Spring 2007 Task Force Meeting(April 16-17. 2007). [cited 2007. 8. 2]