The Effects of Information-Seeking Strategy on Expert and Pre-Service Teachers' Problem Representation Performance on the Web

웹 정보검색 학습활동이 전문가 교사와 예비 교사의 문제표상력에 미치는 영향

  • 이영민 (숙명여자대학교 여성인적자원개발대학원)
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of information-seeking strategy on experts and novices teachers' problem solving performance on the web. The DEEP analytic method was implemented to identy each group of teachers' problem representation performance in terms of: 1) surface level- problem representation of externally identified information in problems; 2) structural level- problem representation of information structuredness that were retrieved from surface level problem understanding; and 3) deep level- the quality of problem representation process and consequences. In the result, the web searching strategy has not been highly effective on deep level problem representation performance of novice teachers even though it had affected surface and structural level problem presentation performance of them.

본 연구의 목적은 웹 정보검색 학습활동이 현직 경험 10년 이상의 전문가 교사와 초보자교사인 예비 교사의 문제표상력에 미치는 영향을 탐색하는 것이다. 전문가 교사와 예비교사의 문제표상에 미치는 영향 정도를 파악하기 위하여 DEEP(Dynamic Evaluation of Enhanced Problem-solving)방법을 적용하였다. 이를 통해 문제에 외연적으로 확인 가능한 정보들을 검색하고 변별하는 표층적 문제표상, 표층 수준에서 파악된 정보들의 구조화 정도를 분석하는 구조적 문제표상, 참여자들의 표상과정 및 결과의 질을 판단하는 심층적 문제표상 결과를 분석하였다. 연구결과에 따르면 표층적 문제표상 및 구조적 문제표상 결과에서는 전문가 교사와 예비 교사 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 문제표상 과정에서 중요한 정보를 변별하고 관련 원리나 법칙을 도출하며 합리적인 의사결정을 실행할 수 있는 심층적 문제표상의 경우 전문가 교사가 예비 교사보다 탁월한 것으로 나타났다.

Keywords