The Establishment of Principal Themes of Basic Completion Subject in Common Social Studies(Geography) and Geography as an Indication Subject for Examination of the Teacher's Qualification

교원자격검정 표시과목 공통사회(지리) 및 지리의 기본이수과목별 주요주제 설정

  • Choi, Won-Hoe (Department of Geography Education, Kongju National University) ;
  • Seo, Tae-Yeol (Department of Geography Education, Korea University) ;
  • Kwon, Jung-Hwa (Department of Geography Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Cheol-Woong (Department of Geography Education, Chonnam National University) ;
  • Park, Sun-Mee (Department of Social Studies Education, Inha University)
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The present curricula of department of common social studies education and department of geography education have the problem including only the basic completion subjects, and not including their principal themes. This unestablished state of principal themes in the basic completion subjects has given rise to the absent state of standard curriculum in department of common social studies education and department of geography education, and that finally has aroused many obstacles in the problem-setting and the examination-applying of middle and high school teacher appointment examination. Accordingly, this study established the principal themes of 21 basic completion subjects in common social studies and geography. The principal themes of 21 basic completion subjects in common social studies and geography will be form the base of establishing the content element of standard curriculum in department of common social studies education and department of geography education and the assessment element of middle and high school teacher appointment examination in common social studies and geography as an indication subject for examination of the teacher's qualification. Especially, considering the curriculum modification of college of education and the system change of middle and high school teacher appointment examination due to be propulsed simultaneously by Ministry of Education to the year of 2009, the establishment of principal themes in the basic completion subjects and the making of standard curriculum are very pertinent to the occasion. Because the principal themes of 21 basic completion subjects established in this study are made for some 50 days driven by the stress of circumstances, those have to be studied again. Also, because the construction of basic completion subjects includes many problems, that has to be revised.

현재의 공통사회(지리)교육전공 및 지리교육전공 학과의 교육과정은 교육부가 발행한 교원자격 실무편람 상의 기본이수과목만 제시하고 있고, 기본이수과목별 주요주제는 설정하고 있지 않다는 문제점을 지니고 있다. 이러한 기본이수과목별 주요주제의 미 설정 상태는 공통사회(지리)교육전공 및 지리교육전공 학과의 표준교육과정의 부재상태로 연결되고 있고, 급기야 해당 중등교사 임용시험의 출제와 응시에 많은 애로를 야기하고 있다. 이에, 본 연구에서는 우선 공통사회(지리) 및 지리의 21개 기본이수과목들을 대상으로 주요주제를 설정하였다. 이러한 '공통사회(지리) 및 지리의 기본이수과목별 주요주제'는 '공통사회(지리)교육전공 및 지리교육전공 학과의 표준교육과정의 내용요소'와 '공통사회(지리) 및 지리의 중등교사 임용시험의 평가요소'를 설정하는데 기반이 될 것이다. 특히, 기본이수과목별 주요주제 설정'과 '표준교육과정 작성'은 교육부가 2009년 동시시행 예정으로 추진하고 있는 '사범대학 교육과정 개편'과 '중등교사 임용시험 제도 개편'을 감안하면, 시의적절한 일이다. 그러나, 본 연구에서 설정된 '공통사회(지리) 및 지리의 기본이수과목별 주요주제'는 사정상 짧은 시간에 이루어진 것이므로 재 연구되어야 한다. 기타, 표시과목 지리의 기본이수과목은 구성 자체에 많은 문제점들을 내포하고 있으므로 반드시 개정되어야 한다.

Keywords

References

  1. 교육부, 1997, 사회과 교육과정, 교육부 고시 제1997-15 호, 별책 7
  2. 교육부, 2006, 학교교육력 제고를 위한 교원양성체제 개선 방안, 유인물
  3. 교육부, 2007a, 사회과 교육과정, 교육부 고시 제2007-79 호, 별책 7
  4. 교육부, 2007b, 2007년도 교원자격검정 실무편람
  5. 교육부, 2007c, 초중등교원 선발체제 개선을 위한 교육공무원 임용후보자 선정 경쟁시험 규칙 개정 계획(안), 유인물
  6. 교육부, 2007d, 교육공무원 임용후보자 선정경쟁시험규칙 일부 개정안
  7. 교육혁신위원회, 2006, 교육력 제고를 위한 교원정책 개선 방안
  8. 대한지리학회, 2006, 회원명부
  9. 백순근 외, 2007a, 2009학년도 중등교사 임용시험의 출제와 채점방안 연구, 유인물
  10. 백순근 외, 2007b, 2009학년도 중등교사 임용시험의 출제와 채점방안 연구, 정책연구보고서
  11. 2009학년도 중등교사 임용시험 출제 및 채점방안 연구팀, 2007, 2009학년도 중등교사 임용교사의 출제와 채점방안 연구 공청회 자료집