Relationships with Parents, Self-esteem and Application of Family Life Part in Home Economics Curriculum of the Middle-school Students

중학생의 부모와의 관계, 자아존중감 및 가정교과의 가족생활영역 활용도

  • Ahn, Hyun-Sun (The Doctorial students of Home Economics Education in Dept, Chung-Ang University) ;
  • Lee, Hyong-Sil (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University)
  • 안현선 (중앙대학교 대학원 가정교육) ;
  • 이형실 (중앙대학교 가정교육과)
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of relationships with parents and self-esteem on application of family life part in Home Economics curriculum of the middle-school student. The subjects of this study were 900 students of first grade of middle school who reside in Seoul and 878 self reported questionnaires were used for final analysis. The major results of this study were as follows: First, male students showed more applications of a characteristic of adolescent in family life part in Home Economics curriculum than female students. Second, the most effective variables on middle-school students' application the family life part in Home Economics curriculum were relationships between parent and adolescent, self-esteem. Middle-school students' application of family life part in Home Economics curriculum were positively influenced by relationships between parent and adolescent and self-esteem.

본 연구는 중학교에 재학 중인 남녀 학생을 대상으로 성별에 따른 가정교과의 가족생활영역 활용도 차이를 살펴보고 부모와의 관계와 자아존중감이 중학생의 가정교과의 가족생활영역 활용도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 서울시에 거주하는 중학교 1학년의 900명을 대상으로 조사한 후 최종 878부(남학생 437명, 여학생 441명)의 자료를 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과를 하면 다음과 같다. 첫째, 중학생들의 가정교과의 가족생활영역 전체 활용도에 있어서 성별에 따라 유의한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 하위영역별 활용도의 차이에서는 '청소년의 특성' 단원에서 성별에 따른 유의한 차이를 나타내고 있고, '규칙적인 생활', '긍정적인 자아 정체감형성'의 문항에서 남학생의 활용도가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중학생들은 부모와의 관계가 긍정적일수록, 자아존중감이 높을수록 가정교과의 가족생활영역 전체 활용도가 높았고, 하위영역 '청소년의 특성', '성과 이성교제', '나와 가족관계'에서도 부모와의 관계가 긍정적일수록, 자아존중감이 높을수록 활용도가 높았다. 또한 남학생과 여학생 모두 부모와의 관계가 긍정적일수록 자아존중감이 높을수록 실생활에서 가정교과의 가족생활영역 활용도가 높은 것으로 나타났다.

Keywords