DOI QR코드

DOI QR Code

Knit Design by Applying African Textile Pattern -Focused on Color Knit Jacquard-

아프리카 직물 문양을 응용한 니트디자인 -컬러 니트 자카드를 응용하여-

  • 유경민 (이화여자대학교 디자인대학원) ;
  • 김영주 (한양여자대학 니트패션디자인과) ;
  • 이연희 (한양대학교 의류학과)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

This study aims to develop knitted ware design to meet desire to express diversity in the modern fashion design so that we designed knitted ware by applying african geometric pattern and color to suggest new knitted ware design. We collect data about african texture pattern through technical books, publications, internet, and preceding research and visit and investigate the African museum. We investigate knitted Jacquard texture through preceding research and collect sample and data which is insufficient in the data source. The conclusions in this study are summarized as follows: First, African textile pattern is formulated with animism based on their religious view of art for a basis and African regards nature like animal and plant as a motive and interprets nature in the so that they can create symbolized geometric features that constitute African texture pattern. Those patterns is composed of extremely geometric figures so that they we fit to apply for color jacquad knit design. Second, color knitted jacquad can be distinguished by knitting method and status of knitting as 7 kinds of techniques such as Nomal, Bird'eye, Floating, Tubular, Ladder's back, Blister, Transfer Jacquard, and as a result of preceding research and knitting texture directly, jacquard technique makes different texture under same condition like consistent spinning rate and same crochet hook. Third, Bird'eye Jacquard used generally to make knitted ware and Ladder's back Jacquard, Tubular Jacquard used to make knitted ware light are fit to apply them to 7GG and 12GG machines. We design a cloak as a outer garment, a coat shaped like one-piece dress and a coat with hood by using Tubular Jacquard which can make thick texture and design a jacket, a skirt and a one-piece dress by using Bird'eye Jacquard. we make a light and flimsy one-piece dress by using Ladder's back Jacquard. Fourth, we apply the contrast of $4{\sim}6$ color and line and the contrast of texture and raw material to jacquard in order to emphasize texture property and visual property.

Keywords

References

  1. 김석근. (1996). 메리야스 공학. 서울: 문운당
  2. 김수영. (1993). 아프리카 직물의 기법과 지역별 특정에 관한 연구. 원광대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 박지숙. (1988). 아프리카 원시미술의 상징성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 웬틴크, 찰스. 원시미술과 현대미술. 김준형 옮김 (1995). 서울: 문하
  5. 유미애. (1991). 서아프리카 가나 직물에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  6. 윤희영. (1998). 아프리카 원시미술을 이미지화한 직물디자인 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  7. 이순홍. (2000). 편물. 서울: 수학사
  8. 임안나. (2002). 니트웨어 디자인을 위한 편조직 투정에 관한 연구. 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  9. 임정희. (1991). 아프리카 쿠바 직물 문양에 나타난 기하 문양연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문
  10. 조수경. (1988). 아산테 Narrow Strip 직물의 Pattern에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  11. 중앙아프리카. BRITANNICA. 자료검색일 2006, 9, 20, 자료출처 http://www.britannica.co.kr
  12. 최윤진. (2003). 아프리카 미술을 응용한 텍스타일 디자인 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문
  13. 의류소비 실태조사 보고서. (2005). 한국섬유산업연합회
  14. 한영화. (1989). 전통자수. 서울: 대원사
  15. Harkiw, E. (1970). The art of knitting. Tokyo: Data
  16. Rattray, R. S. (1927). Religion and art in ashanti. London: Oxford