The effects of usage level of HIS on the requirement of CRM changes in Hotels

HIS활용 수준이 CRM구축 욕구에 미치는 영향

  • Published : 2007.10.31

Abstract

Hotel Information Systems(HIS) has been used widely nowadays. Also, there is a requirement to connect Customer Relation Management(CRM) with the HIS. However, Hotel managers simply regard CRM as a part of HIS but, CRM is a crucial information system like MRP in factory. Therefore, It is important to set up a long term strategy for CRM in Hotel business. This study tested five hypotheses how requirement of CRM changes along increasing usage level of HIS in Hotels. Statistical test and structured test by AMOS were used to verify the five hypotheses so that I could extract HIS' characteristics. This study's results can be referred when Hotel managers make a decision how and when for CRM.

최근 호텔정보시스템(HIS)의 사용 수준이 높아지고 있다. 따라서 고객을 전문적으로 관리 할 수 있는 고객연계관리(CRM) 시스템의 필요성도 대두되고 있다. 또한 CRM활용을 성공적으로 할 수 있는 사용자의 능력도 높아지고 있다. 그러나 호텔 기업은 HIS의 일부 기능에 의해 지원되는 고객관리 기능을 활용하고자 하는 의도도 적지 않다. 그러나 호텔의 고객관리는 제조업의 생산관리 수준의 매우 중요한 분야로 사용자 수준이 높아지면서 전문적인 고객관리시스템을 구축하는 것도 장기적 측면에서 매우 중요하다. 본 연구에서는 기존의 HIS시스템 활용도가 높아지면서 CRM구축에 대한 욕구의 변화가 현장에서는 어떻게 변화되는 가에 대한 가설을 검증하였다. 검증은 통계적 검증 방법과 AMOS를 이용한 구조적 검증 방법을 이용하였다. 가설은 총 5가지로 구성하여 HIS 사용의 특성을 활용해보고자 했다. 연구의 결과는 호텔 기업의 CRM구축 시기 또는 도입을 위한 의사결정을 하고자 할 때 유용할 것으로 기대된다.

Keywords