DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Students' Attitude and Satisfaction Level toward Afterschool e-HomeStudy

사이버 가정학습에 대한 학습자의 태도 및 만족도 분석

  • 김미량 (성균관대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 김진숙 (성균관대학교 교육대학원)
  • Published : 2007.10.28

Abstract

E-homestudy refers to e-Learning after school. This concept has been introduced by Korean Government as a substitute for expensive private tutoring. The purpose of this research is to explore the perceptions and relationships among determinants affecting the attitude and satisfaction level in e-homestudy. Such factors as subjective norms, visibility, perceived usefulness, quality of contents, facilitating conditions, interactions are introduced into the model. The survey results show that the attitude and the self-directed teaming level influence the satisfaction level in e-homestudy; the subjective norms, visibility, and perceived usefulness are the major determinant affecting the attitude; the quality of contents as well as interactions have positive impact on the perceived usefulness.

본 연구는 중고등학생을 대상으로 방과 후 집에서 이루어지는 사이버 가정학습에 대한 태도와 만족도에 관한 영향요인을 분석하는 데 주된 목적이 있다. 이를 위해 사이버 가정학습에 대한 태도와 만족도에 영향을 미치는 요인으로 유용성, 가시성, 주관적 규범 등을 도입하고,유용성은 다시 콘텐츠 질, 상호작용, 촉진 조건 등에 의해 영향을 받는 다는 연구가설을 설정하고, 고등학생을 대상으로 수집한 설문자료를 토대로 하여 실증적으로 분석하였다. 검증결과 학습태도와 자기주도성이 학습만족에 영향을 미치며, 학습태도는 주관적 규범, 가시성, 유용성 등이 모두 영향을 미치며, 유용성은 다시 학습콘텐츠, 상호작용에 의해 영향을 받음을 알 수 있었다 촉진조건은 별다른 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

Cited by

  1. Participant Characteristic and Educational Effects for Cyber Agricultural Technology Training Courses vol.21, pp.1, 2014, https://doi.org/10.12653/jecd.2014.21.1.0035
  2. A study on factor analysis to support knowledge based decisions for a smart class vol.17, pp.1, 2016, https://doi.org/10.1007/s10799-015-0222-8