The Effect of Group Music Therapy on the Emotional Stabilisation and the Self-Efficacy of Juvenile Delinquents

집단음악치료가 비행청소년의 정서적 안정성과 자기효능감에 미치는 효과

  • 최애나 (대전대학교 예술치료학과) ;
  • 차은선 (원광대학교 예술치료학과)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of group music therapy on the emotional stabilisation and Self-Efficacy of juvenile delinquents. The subjects, who were from age 15 to 19 as juvenile delinquents, received juvenile protection Order one (1) and three (3) or Order (4) and were placed in custody designated by the Gwang Ju Family Court. The 24 subjects were divided into the experimental group (N=12), and the control group (N=12) at random. The experimental group was given 14 group music therapy session for 90 minutes each, two times a week, and the control group was not given any. Emotional stabilisation and the Self-Efficacy scores for each adolescent was compared before and after the experiment. Statistical methods used for data analysis were mean, the standard deviation, and the ANCOVA. Results are as follows. The experimental group was significantly increased in emotional stabilisation compared with the control group. The experimental group was significantly decreased in aggressive behavior compared and in stress compared with the control group. The experimental group was significantly increased in self-efficacy compared, in self-confidence compared and in self control efficacy compared with the control group. These results suggest that group music therapy are positive effects on improving the emotional stabilisation and the Self-Efficacy of juvenile delinquents.

Keywords

References

  1. 김달호(2001). 신문제작이 청소년의 자기효능감에 미치는 영향. 서강대학교 언론 대학원 석사학위 논문
  2. 김의철 . 박영신 . 양계민(1999). 자기효능감의 인간행동. 서울: 교육과학사
  3. 김준호(1990). 청소년 비행의 원인에 관한 연구. 한국형사정책 연구원
  4. 김충기, 맹석영 공저(1980). 청년발달 심리학. 세광공사
  5. 류경이(2003) 명상음악이 초등학생의 정서 안정에 미치는 효과. 창원대학교 교육대학원 석사학위 논문
  6. 민영순(1976). 발달심리학. 서울: 교육출판사
  7. 박두인(1984). 음악감상과 토론 프로그램이 공격성 성격특성에 미치는 영향. 동아대학교 교육대학원 석사학위 논문
  8. 박영신 . 김의철(2001). 위탁청소년과 중고등학교의 하교폭력행동 및 관련변인 비교분석. 한국교육심리학회 2001년도 학술세미나 자료집
  9. 서경아(1995). 적극적인 음악치료 프로그램이 비행청소년의 공격성 감소에 미치는 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위 논문
  10. 안순자(2002). 자기성장 프로그램이 초등학교 아동의 자기존중감 및 자기효능감에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  11. 여옥희(1985). 비행 청소년의 음악태도에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  12. 원호택(1991). 청소년 범죄행동 유발요인에 대한 심리학적 연구, 한국형사정책연구원
  13. 윤덕중(1989). 소년집단비행의 원인과 대책. 청소년범죄연구. 7
  14. 이석재(1996). 자기제시책략척도의 타당도검증, 한국심리학회 : 사회심리 10
  15. 이재열(1996). 음악요법이 청소년의 정서에 미치는 영향에 관한 연구. 관동대학교 대학원 석사학위 논문
  16. 정문성(1992). 거주환경과 청소년 비행과의 관계, 한국청소년 연구, 8
  17. 조민행(1991). 음악요법을 통한 정서불안 청소년의 정서순화에 관한 탐색연구. 인하대학교 대학원 석사학위 논문
  18. 청소년대화의 광장(1995). 비행청소년 상담지원정책
  19. 청소년위원회(2005). 청소년백서
  20. 최병철(1999). 음악치료학. 서울: 학지사
  21. 최승학(1999). 음악치료가 비행 청소년들의 인성에 미치는 영향. 경기대학교 대학언 석사학위 논문
  22. 최효선(1985). 비행청소년에 관한 음악요법의 시도. 숙명여자대학교 대학원 석사 학위논문
  23. 한태영(1998). Big 5 성격특성 검사지, 한국적성연구소
  24. Abeles, H.(l980). Response to music. In D. A Hodges(Ed.), Handbook of music psychology. Dubuque, IA: Ken-dall-Hunt
  25. Bandura, A. (1986). Social foundations of thught and action : A social congnitive theory. Englewood Cliffs, NJ : prentice-Hall
  26. Bandura, A. (1993). Self-efficacy : The exercise of control. N.Y.: Freeman
  27. Bruscia, K(1987). Improvisational Model of Music The-rapy. spring field : Charles C, Thomas
  28. Buss, A. H. & Plomin, R.(1975). A temperament theory of personality development. N.Y.; John Wiley & sons
  29. Cassity, M. & Cassity, J.(l994). Psychiatric music therapy assessment and treatment in clinical training facili-ties with adults, adolescents, and children, Journal of Music Therapy, 31(1), 2-30 https://doi.org/10.1093/jmt/31.1.2
  30. Clendenon-Wallen, J.(1991). The use of music therapy to influence the self-confidence and self-esteem of adole-scents who are sexually abused. Music Therapy Perspectives, 9, 74-77
  31. Edgerton, CD.(l990). Creative group Songwriting. Music Therapy Perspective, 9, 15-19
  32. Jensen, G. F. & D. G. Rojek(1980). Deliquency : A Socio-logical view, Lexington, MA : D. C. Health
  33. Kadushin, A(1980). Child Welfare Services 3rd ed. N.Y.: colombia university
  34. Kagan, J.(1966). Reflection-impulsivity : The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnor-mal psychology, 71, 17-24 https://doi.org/10.1037/h0022886
  35. Mark, A.(1986). Adolescents discuss themselves and drugs through music. Journal of Substance Abuse Treatment, 3, 243-249 https://doi.org/10.1016/0740-5472(86)90035-8
  36. Nordoff, P & Robbins, C.(1971), Therapy in Music for Han-dicapped Children. London : Victor Gallancy, Ltd
  37. Owen(1988). Self-Efficacy in University Faculty. Journal of Vocational Behavior V33 nl, 1-14 https://doi.org/10.1016/0001-8791(88)90030-9
  38. Parsons.(1964). Social Structure and personality, London; The Free press of Glences
  39. Perterson & Stunkard(1992). Cognates of personal control: locus of control, self-efficacy and explanatory style. Applied & preventive Psychology, 1, 111-117 https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80151-9
  40. Siepker, B. B. & Kandaras, C. S.(1985). Group music therapy with Child and Adolescents. N.Y.: Human sciences press
  41. Thomas, E.(1987). Stress and schooling: A search for profiles adolescent students. N.Y.: Paper presented at the International Council of psychologists Annual Convention
  42. William B,D,(2000). 김수지.고일주.권혜경 공역(2002). 음악 치료학 개론. 서울: 권혜경 음악치료센터
  43. Zwerling, I.(1979). The creative arts therapies as 'real therapies'. Hospital and Community Psychiatry, 3, 841-844