응급구조사 교육 분야에서 의료 시뮬레이션의 활용 방안 모색

An Exploration on the Use of Medical Simulation in Emergency Medical Technician Education

  • 발행 : 2007.09.30

초록

교육, 훈련, 연구에 사용된 의료 시뮬레이션 교육으로서 마네킹 시뮬레이터(mannequin simulator)의 개발은 오랜 시간에 걸쳐 이루어지고 있으며, 심폐소생술, 심장 수술, 마취 임상 수기, 위기관리(crisis management)에 대한 효율성 평가로 이어졌다. 최근 한국의 여러 의과대학에서 시뮬레이션 교육을 도입하여 임상 수기 교육을 하고 있으며, 시뮬레이션 센터를 설립하고 있다. 선진국의 응급의학분야에서 응급구조사의 역할이 매우 중요하게 대두되고 있으며, 한국에서 응급구조사의 효율적인 교육과 역할 수행을 위해 마네킹 시뮬레이터를 이용한 교육이 매우 중요하다. 본 연구는 이러한 의학 분야 시뮬레이션이 의과대학 교육뿐 아니라 구조구급 분야에 종사하는 소방공무원, 간호사, 응급구조사 양성 교육 등 의료의 여러 영역에서 다양하게 이용되는 의료시뮬레이션 진화와 교육에 대해 소개하고자 한다.

Simulators were introduced in education as a tool to make advanced training standardized, less expensive, and without danger to those involved. In 1922 in the Unites States, Edward Link presented his homemade flight simulator, which became common place in both military and civilian aviation, known as the "Link Trainer". The development of mannequin simulators used for medical simulation education, training, and research is reviewed, tracing the motivations, evolution to commercial availability, and efforts toward assessment of efficacy of those for teaching cardiopulmonary resuscitation(CPR) for medical personnel and emergency medical technicians(EMT), cardiology skills, anaesthesia clinical skills, and crisis management. This study will provide a brief overview of simulators and trainers in several domains.

키워드

참고문헌

  1. 부산의대 의학 시뮬레이션센터, 의협신문 4월 18일(2005)
  2. http://medical.pusan.ac.kr/01-introduction/sub0705.htm, 부산대학교 임상시뮬레이션 센터(2006)
  3. V.A. Ypinazar and S.A. Margolis, 'Clinical Simulators: Applications and Implications for Rural Medical Education', Rural and Remote Health Vol.6, 527, (Online)(2006)
  4. A. Grenvik and J. Schaefer, 'From Resusci-Anne to SimMan : The Evolution of Simulators in Medicine', Critical Care Medicine Vol. 32, No. 2, Suppl. pp.56-57(2004) https://doi.org/10.1097/00003246-200402001-00010
  5. 한국의학교육학회, '교육시뮬레이션 워크숍자료집',(2005)
  6. 제 5회 학술세미나 결과보고서, 한국보건의료인국가시험원, pp.13-15(2003)
  7. N.J. Maran and R.I. Glavin, 'Low to High Fidelity Simulation-a Continuum of Medical Education?' [See comment]. Medical Education Vol. 37(Suppl1), pp.22-28(2003)
  8. S.B. Issenberg, S. Pringle, R.M. Harden, Khogali, M.S. Gordon, 'Adoption and Integration of Simulation-based Learning Technologies into the Curriculum of a UK Undergraduate Education Programme', Medical Education Vol. 37(Suppl 1), pp.42-29(2003) https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.37.s1.10.x
  9. 김지희, 이영미, '마네킨 시뮬레이터를 이용한 의료시뮬레이션 교육의 현황', 한국응급구조학회지, 제10권, 제2호, pp.15-23(2006)
  10. J.B. Cooper and V.R. Taqueti, 'A Brief History of the Development of Mannequin Simulators for Clinical Education and Training', Quality and Safety in Health Care, Vol. 13, pp.11-18(2004)
  11. D. Ostergaard, 'National Medical Simulation Training Program in Denmark', Critical Care Medicine Vol. 32, No. 2(Suppl.), S58-60(2004) https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000110743.55038.94
  12. 보건복지부 국립의료원 중앙응급의료센터, 응급의료체계, pp.26-27(2007)
  13. 보건복지부 국립의료원 중앙응급의료센터, 응급의료체계, pp.28-29(2007)
  14. 이영아, '기본소생술 S-PBL 패키지 개발 및 적용 후 평가', 한국응급구조학회지, 제9권, 제2호, pp.207-221(2005)
  15. 이영아, '응급21 패키지', 제주한라대학, 2005년도 특성화 1영역 S-PBL 교육교재(2005)
  16. Jeffrey, H., Simulation in Critical Care and Trauma Education and Training. Current Opinion in Critical Care, 10, pp.325-329(2004) https://doi.org/10.1097/01.ccx.0000140950.47361.c9
  17. 유은영, '의료 시뮬레이션', 대한의사협회지, 제 48권, 제3호, pp.67-276(2005)
  18. C.R. Mecedonia, R.B. Gherman, and A.J. Satin, 'Simulation Laboratories for Training in Obstetrics and Gynecology', Obstetrics & Gynecology, Vol.102, pp.388-92(2003) https://doi.org/10.1016/S0029-7844(03)00483-6
  19. T.C. Tsai, P.H. Harasym, C. Nijssen-Jordan, P. Jennett, and G. Powell, 'The Quality of a Simulation Examination Using a High-fidelity Child Manikin', Medical Education Vol. 37(Suppl 1), pp.72-78(2003) https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.37.s1.3.x
  20. N.J. Maran and R.I. Glavin, 'Low to High Fidelity Simulation-a Continuum of Medical Education?' [See comment]. Medical Education Vol. 37(Suppl1), pp.22-28(2003)
  21. P.J. Morgan, D. Cleave-Hogg, J. Mcllroy, and J.H. Devitt, 'Simulation Technology', Anesthesiology Vol. 96, pp.10-16(2002) https://doi.org/10.1097/00000542-200201000-00008
  22. L. Johnson and M.D. Patterson, 'Simulation Education in Emergency Medical Services for Children', Clinical Pediatric Emergency Medicine Vol. 7, pp.121-127(2006) https://doi.org/10.1016/j.cpem.2006.03.005
  23. J. Hammond, M. Bermann, B. Chen, and L. Kushins, 'Incorporation of a Computerized Human Patient Simulator in Critical Care Training : A Preliminary Report', Journal of Trauma Vol. 53, pp.1064-1067(2002) https://doi.org/10.1097/00005373-200212000-00006
  24. R.L. Kneebone and D. Nestel, 'Learning Clinical Skills-the Place of Simulation and Feedback', The Clinical Teacher, December Vol. 2, No. 2, pp.86-90(2005) https://doi.org/10.1111/j.1743-498X.2005.00042.x
  25. R.L. Kneebone, W. Scott, A. Darzi, and M. Horrocks, 'Simulation and Clinical Practice : Strengthening the Relationship', Medical Education, Vol. 38, pp.1095-1102(2004) https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.01959.x
  26. 백지윤, '시뮬레이션 교육이 간호사의 전문심장소생술 수행능력에 미치는 효과', 연세대학교 석사학위 논문(2006)
  27. R.L. Kneebone, 'Simulation in Surgical Training : Educational Issues and Practical Implications', Medical Education, Vol. 37, pp.267-277(2003) https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2003.01440.x
  28. R.M. Satava, 'Surgical Education and Surgical Simulation', World J. Sur., Vol. 25, pp.1484-1489(2001) https://doi.org/10.1007/s00268-001-0134-0
  29. R.H. Steadman, W.C. Coates, Y.M. Huang, R. Matevosian, B.R. Larmon, L. McCullough, and D. Ariel, 'Simulation-based Training is Superior to Problem-based Learning for the Acquisition of Critical Assessment and Management Skills', Critical Care Medicine, Vol. 34, No. 1, pp.151-157(2006) https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000190619.42013.94