Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society (한국산학기술학회논문지)
- Volume 8 Issue 4
- /
- Pages.915-923
- /
- 2007
- /
- 1975-4701(pISSN)
- /
- 2288-4688(eISSN)
The Analysis of the Factors and Weights for the Performance Mesurement of Hospital CRM System
병원의 CRM시스템 성과측정을 위한 주요요인 및 가중치 분석
Abstract
Recently we can see many cases that the CRM Systems are implemented and operated in Hospitals. The reason for such situation is the management environments in medical service market is changing rapidly one hand, and on the other hand the competitions among the Hospitals became more severe. In this paper we try to present the factors and weights as index for the measurement of Hospital CRM's System Performance. To achieve this goal, we derived the primary factors for the success of the CRM Systems based on the precedent researches, and futhermore carry out the verification of the rightness of those factors. For the verification of the rightness of the factors, we employ the Structured-Model-Analysis Method of AMOS. This enhance the meaning of the analysis result of the factors. And we use the AHP method to compare the importance grade of each success factors, because the comparison of importance level of each success factor is very crucial for the measurement of the Hospital CRM's system performance. As a result, we derived the primary factors and analyzed the weights in this paper, which might be used as the guiding Index for the measurement of the Hospital CRM' System Performance.
최근 들어서 병원에서도 일반 기업에서와 같이 CRM 시스템의 구축 및 운용 사례가 늘고 있다. 이러한 현상은 병원의 경영환경에도 경쟁구도가 자리 잡기 시작했고, 의료서비스 시장에서의 중심축이 공급자 중심에서 수요자중심으로 옮겨가고 있기 때문이다. 이런 환경에서 병원의 CRM 시스템의 구축 및 운용 현황에 관심을 갖는 것은 당연하다 할 것이다. 본 논문에서는 이와 같이 구축운영 중인 병원 CRM 시스템의 성과를 측정하기 위한 분석 방법에 대해서 연구하였다. 이를 위해 선행 연구를 통한 CRM의 성공 요인을 도출하고, 실증분석을 통해 요인 분석의 타당성을 분석하였다. 요인의 타당성 분석을 위해 AMOS 구조모형 분석 방법을 실시하여, 요인 분석 결과의 유의성을 높혔다. 요인 분석 결과 도출된 요인의 중요성의 측정을 위해서는 요인 간 중요도를 측정할 수 있는 AHP 기법을 적용하였다. 이는 요인의 분류 외에는 측정변수의 가중치 등의 주요 정보를 제공하지 못한다는 요인 분석 방법론의 단점을 보완하기 위함이다. 결과적으로 본 연구를 통해서 병원의 CRM 시스템의 운용 성과를 측정하기 위한 주요요인 도출과 가중치 분석을 통해 병원의 고객관리시스템의 운용 성과를 합리적으로 측정할 수 있는 지표를 제공하였다.