초록
본 논문에서는 자속구속형 초전도 사고전류제한기의 전압등급증대를 위한 방안으로 하나의 철심을 매개로 직렬로 연결된 자속구속형 초전도 사고전류제한기를 제안하고 이의 사고전류제한 특성을 분석하였다. 직렬 연결된 각각의 자속구속형 초전도 사고전류제한기의 구조는 두 개의 코일이 하나의 철심을 매개로 병렬로 연결되며 초전도 소자가 두 코일중 하나의 코일과 직렬로 연결된 구조를 가진다. 하나의 철심을 매개로 공유된 내부자속은 직렬연결된 각각의 자속구속형 초전도 사고전류제한기를 구성하는 초전도 소자들의 임계전류차이로 인한 불균일한 전력분담을 균일하게 유지시켜 주는 것을 실험을 통해 확인하였다.
To apply the flux-lock type superconducting fault current limiter(SFCL) into power system, its current and voltage ratings are required to increase. Especially, in case of series connection of SFCLs, the countermeasure for simultaneous quenches must be considered. The structure, which each flux-lock type SFCL unit was wound in series on the same iron core, can induce the simultaneous quench of superconducting elements. Through the fault current limiting experiment for the suggested structure, it was confirmed that the even voltage burden among the superconducting elements comprising SFCLs could be made.