영화에 나타난 전통 복식의 현대적 표현과 미적 상징성에 관한 연구 -영화 <조선남녀상열지사-스캔들>과 <음란서생>을 중심으로-

Study on the Modern Expression and Aesthetic Symbolism in Films -Focusing on the film and

  • 이언영 (수원여자대학교 패션코디네이션) ;
  • 이인성 (이화여자대학교 의류학과)
  • Lee, Un-Young (Dept. of Fashion Coordination, Su-won Women's College) ;
  • Lee, In-Seong (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University)
  • 발행 : 2007.08.31

초록

All costumes used for dramatic effect delivers the character's individual data such as sex, age, social position, job, personality, and sense of values in the scene and leads the progress of drama as a media that describes psychological condition and image of the drama etc. symbolically. Therefore, it has a meaning of finding out the importance of film costume, recognizing the traditional culture through the expression and creativity limited to the age in expression, finding out the unique Korean beauty and succeeding it to the future generation. The film is the first costume drama in Korea, which is remake work of Lt;Les Liasions dangereuses, 1782> in the age of the King Jeongjo in Joseon Dynasty. And is comic costume drama that the story goes as a man of the noblest birth debuts as a filthy novel writer. Both films have remarkable grace, elegance and magnificence as having Joseon Dynasty on the background, and treats irregularities and dissipation hidden in the noble society that looks elegance on the surface. There are three aesthetic symbolism in films, naturalism neat beauty, traditionality expressed.

키워드

참고문헌

  1. 조효선 (1988). 복식문화사. 서울: 일지사, p. 84
  2. 이헌정 (1998). 한국복식 2000년. 서울: 이헌정한복연구소, p. 100
  3. 유희경 (1997). 한국복식문화사. 서울: 교문사 , p. 281
  4. 이혜숙 (1998). 조선조 배색에 관한 연구. 홍익대학교 대학원, p. 49
  5. 곽형심 외 (2004). 미용문화사. 서울: 청구사, pp. 60-62
  6. 곽형심 외 (2004). 미용문화사. 서울: 청구사, p. 74
  7. 전완기 (1999), 한국화장문화사. 서울: 열화당, p. 28
  8. 김현정.양취경 (2005). 영화 <위험한 관계 Dangerous Liaison>와 <스캔들-조선남녀 상열지사>의 의상 비교 분석 연구. 복식, 55(4). p.1
  9. http://www.eumranseosaeng.co.kr. 2007년 5월 18일 검색
  10. http://www.naver.com 2007년 3월 8일 검색
  11. http://naverbrog.com 2007년 3월 8일 검색
  12. http://www.daum.net/openknowledge. 2007년 3월 8일 검색
  13. 이미희 (2007), 영화의상에 나타난 미적 상징성에 관한 연구. 한경대학교 산업대학원 석사학위논문, p. 29
  14. http://www.eumranseosaeng.co.kr. 2007년 5월 18일 검색
  15. 김희정 (1997). 영화의상에 표현된 색의 상징성에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 198
  16. 강윤숙 (1982). 조선시대 복식에 나타난 직물과 문양에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위논문
  17. 이혜숙 (1998). 조선시대 배색에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  18. 금기숙 (1988). 조선시대 복식에 표현된 한국인의 미의식 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  19. 김당휘 (1994). 조선시대 복식에 나타난 배색 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  20. 한필남 (2005). 영화 '스캔들(조선남녀상열지사)' 로 본 한국적 헤어의 미적 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  21. 박희정 (2002). 조선후기 기녀 복식을 응용한 현대 패션디자인 연구. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 조명자 (2003), 한국 화장 문화 사적 고찰. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  23. 곽형심 (2004). 미용문화사. 서울: 청구사
  24. 조효선 (1988). 복식문화사. 서울: 일지사
  25. 유희경 (1997). 한국복식문화사. 서울: 교문사
  26. 전완기 (1999). 한국화장문화사. 서울: 열화당
  27. 이헌정 (1988). 한국복식 2000년. 서울: 이헌정한복연구소
  28. http://www.naver.com/open100
  29. http://www.daum.net/openknowledge
  30. http://www.eumranseosang.co.kr
  31. http://www.scandle.co.kr