A Comparative Analysis of Determinant Factors for the Level of Satisfactions Regarding Membership and Public Golf Courses

골프장 이용의 만족도 결정요인 - 회원제와 대중 골프장의 비교 -

  • Published : 2007.08.31

Abstract

Golf has emerged as one of the key leisure activities in Korea. This study examines the characteristics of golf consumption typology. A total of 256 questionnaires were collected from membership and public golf courses in the Incheon and Gyeonggi district. This study explores user satisfaction with and service at the golf course. The results of this research show that there are primary factors in user satisfaction regarding course facility, scores and operational services. Detail responses regarding these golf courses prove that the whole of the golf course, satisfaction with the course layout, landscaping and user gratification with the golf facilities are influenced by contentment with the management of the golf course. Satisfaction with scores were correlated with user contentment with the golf course. Detailed factors regarding operational services cited such aspects as ease of reservations, staff and tee time, all factors related to the smooth arrangements and progress that are influenced by operational services. This research was more concerned with course design and facility operations than marketing operations, which can satisfy users through investment in variety and expansion of the course facilities. Satisfaction in these areas is correlated to revisits and recommendations to others. The types of membership and public golf courses face difficulty in development, operation, and facilities maintenance, among other features. This paper will help separate out each quality in order to formulate difference stratagems for marketing and operation tactics in the future.

Keywords

References

  1. 고동완(2003) 스키활동에서 위험지각과 감정적 반응이 만족에 미치는 영향. 관광학연구 27(2): 49-69
  2. 고동완(2005) 여가 활동의 감정적 반응에 관한 연구. 한국조경학회지 33(1) : 19-32
  3. 고동완, 박진수(2007) 골프 활동의 관광소비 유형적 특성. 관광연구 21(4): 1-22
  4. 김광두, 방광자, 강현경(2003) 수도권 지역 골프장의 환경친화성 평가, 한국조경학회지 31(5): 20-30
  5. 김동찬, 권오원(2001) 골프장 연못의 관리만족도를 위한 설계기준, 한국조경학회지 29(5): 84-91
  6. 김애랑, 정인화, 최종필(2005) 골프장 이용자의 소비득성에 따른 서비스 가치지각과 만족도 차이. 한국체육학회지 44(1) :499-510
  7. 김용수, 성영탁(1993) 골프장의 시각적 선호 분석 -대구칸트리 클럽을 사례로-. 한국조경학회지 21(1): 1013-1029
  8. 김준형(2000) 골프장의 고객 만족도에 영향을 주는 요인에 관한 연구, 단국대학교 정책경영대학원 석사학위논문
  9. 김차용, 이성호, 손재만(2006) 국내골프관광의 관광특성 및 서비스품질과 재 구매의도 간의 인과모형. 한국사회체육학회지 28: 139-152
  10. 김찬룡(2004) 골프동호인의 자기과시성에 관한 문화기술적 연구. 한국 스포츠사회학회지 17(1): 73-92
  11. 김하영(2004) 골프참가자의 인지된 자기존중감이 골프소비수준에 미치는 영향. 한국스포츠사회학회지 17(2): 311-35
  12. 김홍백(2005) 국내 골프의 연구동향과 내용 분석. 한국스포츠리서치 16(5): 261-266
  13. 김홍철, 김경식, 김명준(2003) 기혼여성의 골프 참가와 가정생활 만족의 관계. 한국체육학회지 42(2) : 111-118
  14. 남재화(2005) 골프의 참여동기가 생활만족과 자아실현에 미치는 영향. 한국스포츠리서치 16(5) :223-230
  15. 박수정(2004) 골프 참여자의 여가경험 인지에 관한 분석. 한국사회체육학회지 22: 753-763
  16. 박수정, 김학운(2004) 골프 지속 행동에 영향을 미치는 참여결정요인 분석. 한국스포츠리서치 15(4): 51-60
  17. 변우희, 김용우(1999) 골프관광 활성화룹 위한 선택 결정요인 영향도 분석. 관광학연구 23(l): 170-188
  18. 서주환, 이철민, 맹상빈(2001) 경관의 선호도 결정인자 모형 - 골프장을 배경으로-, 한국조경학회지 29(1): 1-10
  19. 안득수, 김창환(2006) 골프장 연못의 생태적 관리를 위한 환경특성 분석. 한국조경학회지 33(6): 51-77
  20. 양승용(2006) 골프 코스의 서비스품질과 고객만족에 관한 영향력 연구. 관광연구저널 20(1): 77-88
  21. 오대현(1998) 골프장 이용객의 만족도 요인에 관한 실증 연구: 제주 지역 골프장을 중심으로. 제주대학교 경영대학원 석사학위 청구논문
  22. 오정학, 김유일(2001) 주제공원 이용자의 감정반응에 관한 연구. 관광학연구 25(3): 285-306
  23. 유시건(1997) 골프장 이용자의 만족도 영향요인에 관한 연구. 한남대학교 대학원 석사학위논문
  24. 이상행(2001) 가정주부의 골프참여에 따른 여가인지 및 가정생활만족의 관계, 한국스포츠사회학회지 14(1): 149-160
  25. 이재형, 정광현(2003) 골프.스키 참가자의 참여동기에 관한 비교연구. 한국스포츠사회학회지 16(1): 251-265
  26. 이정규(2004) 골프 활동 참여가 여가유능감과 정서상태, 결혼만족에 미치는 영향. 한국스포츠리서치 15(1): 25-34
  27. 이진희, 허향진(2001) 제주도 골프장의 포지셔닝에 관한 연구. 관광학 연구 24(3) : 167-189
  28. 장유비, 이호순, 심경구(2003) 공식 골프대회 기간 중 한국과 외국의 골프 코스들의 퍼팅그린 관리 방법 비교. 한국조경학회지 31(3): 91-106
  29. 조영권, 윤기운(2005) 골프운동 참여와 여가만족 관계. 한국스포츠리서치 16(2): 93- 103
  30. 조택구(2003) 여가스포츠 소비자의 특성에 따른 서비스만족. 재구매 의도 및 관여도의 차이. 한국여가레크리에이션학회지 24: 115-120
  31. 주영환(2005) 해외골프 관광객의 만족과정. 관광연구저널 19(3): 339-350
  32. 최웅재(2005) 골프 참여자의 운동몰입 경험이 여가만족에 미치는 영향. 한국스포츠리서치 16(6): 71-81
  33. Backman. Sheila J.(1991) An investigauon of the relationship between activity loyalty and perceived constraints. Jourmal of Leisure Research 23: 332 - 334 https://doi.org/10.1080/00222216.1991.11969864
  34. Beard. J. G. and M. G. Raghab(1980) Measuring leisure satisfaction. Jourmal of Leisure Research 12(1): 20-30 https://doi.org/10.1080/00222216.1980.11969416
  35. Ellis. G. D. and P. A. Witt(1994) Perceived freedom in leisure and satisfaction: Exploring the factor structure of the perceived freedom components of leisure diagnostic battery. Leisure Science 16: 19-39
  36. Fridgen, J. D.(1984) Environmental psychology and tourism. Annals of Tourism Research 11: 19-39 https://doi.org/10.1016/0160-7383(84)90094-X
  37. Hunt. H. K.(1977) CS/D-Overview and Future Research Direction in Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and Dissatisfaction. H Keith Hunt. 2nd ed., Cambridge. MA: Marketing Science Institute
  38. Kotler. P.(1994) Marketing Management. 8th ed.. Prentice-Hall International. Edition: 40
  39. Markwick(2000) Golf tourism development. stakeholders. differing discourses and alternative agendas: the case of malta. Tourism Management 21: 525-524 https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00108-9
  40. Parasuraman, A.. V. A. Zeithaml and L. L. Berry(1994) A reassessment of expectation as a comparative standard in measuring service quality: Implications for future research. Journal of Marketing 58(Jan.): 491-504
  41. Petrick. James F .. Sheila J. Backman and Robert Bixler(1998) An investigation of selected factors on golfer attachment. Visions in Leisure and Business 17(1): 4-10
  42. Petrick, James F., Sheila J. Backman. Robert Bixler and William C. Norman(2001) Analysis of golf motivations and constraints by experience use history. Journal of Leisure Research 33(1): 56-70 https://doi.org/10.1080/00222216.2001.11949930
  43. Stewart. W. P,(1998) Leisure as multiphase experience: Challenging traditions. Journal of Leisure Research 30(4): 391-400 https://doi.org/10.1080/00222216.1998.11949840