초록
최근 국내의 설계시공일괄방식(이하, 일괄방식)은 설계시공분리방식(이하, 기타방식)에 비해 높은 초기투자비용으로 인하여, 효용성에 대한 의문이 지속되고 있다 한편 발주방식별 성능을 평가한 기존의 연구를 살펴보면, 일괄방식은 공기측면과 품질측면에서 기타방식에 비해 우수한 것으로 보고되고 있다. 비교적 정량적 평가가 가능한 공기측면의 성과와 달리, 품질 측면의 성능은 해당 시설물의 발주자와의 면담을 통하여 만족도 수준을 평가하는 정성적인 평가가 대부분이다. 따라서 이 연구에서는 기존의 연구와는 달리, 2000년 이후 일괄방식과 기타방식으로 발주된 교량계획에 대한 성능수준을 평가하기 위하여, 설계도서 중심으로 계획성, 시공성, 유지관리성 등의 측면에서 평가해 보고자 한다. 이를 통하여 실제로 발주방식별 품질 등의 성능 측면에서 발주방식별 성능수준의 차이를 도출하였다.
Recently, the Design-Build (DB) delivery method in public sector makes some argument by reason of the initial cost which is more higher than those of Design-Bid-Build (DBB). According to the results of pervious researches related to the performance evaluation of delivery method, DB can lead the reduction of project cycle time and also is superior to the traditional DBB in terms of construction quality. The performance on each delivery method could be generally evaluated by a project cost and a project cycle time as one of quantitative analyses, and also by construction quality as one of qualitative analyses. In most researches, the evaluation of performance level based on delivery methods has been evaluated by the degree of their satisfaction through the interview with owners. Therefore, this paper analyzed the design documents of construction projects delivered by traditional DBB and DB in bridge construction projects in order to measure design quality, constructability, maintainability, and etc. As an above-mentioned analyses, finally, this research shown that how much the difference of performance level is by each delivery method.