The Effect of Blended Learning on Learning Achievement of Computer Education in High School

블렌디드 학습이 고등학교 전산교육의 학업성취도에 미치는 효과

  • 서인순 (청명고등학교) ;
  • 서정만 (한국재활복지대학 컴퓨터게임개발과) ;
  • 김성완 (아주대학교 교육대학원 e-Learning/컴퓨터교육)
  • Published : 2007.07.31

Abstract

The aim of this study is to identify the effect that the blended learning has on the learning achievement of computer education in high school. To get the goal, 136 students were allocated into the experiment group(68 students) with the blended class and the control group(68 students) with the traditional face-to-face class. After identifying the homogeneity of two groups in learning achievement by analyzing the pre-test, the experiment was performed. The result of this research is as follows. Significant difference was found in the learning achievement of post-test between the experiment group and the control group (t=-3.16, p=.0019). This result underlies the potential of blended learning in computer education. It will be important for designing the class for computer education in high school.

이 연구는 전자교육(e-Learning)과 집합교육의 장단점을 상호보완하는 교육형태인 블렌디드 학습(blended learning)이 고등학교 전자계산의 학습성취에 미치는 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 이 목적을 달성하고자, 블렌디드 학습모형을 도출하고 이를 토대로 온라인 학습환경을 구축한 후, 경기도내 C고등학생 136명을 대상으로 실험집단(68명)과 비교집단(68명)을 구성했다. 두 집단의 사전검사 분석결과, 유의수준 5%에서 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 또한 두 집단을 대상으로 블렌디드 학습(실험집단)과 전통식 면대면 교실학습(비교집단)을 실시한 결과, 두 집단 학업성취도의 평균값 사이에 유의수준 1%에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 즉, 블렌디드 학습에서의 학업성취도가 전통적인 면대면 집합학습보다 더 높은 것으로 나타났다(t=-3.16. p=.0019). 이러한 결과는 블렌디드 학습이 전자계산 학습의 효과성에 긍정적인 결과를 가져다 줄 가능성을 보여 준 것으로, 블렌디드 학습이 기존 전자교육의 단점을 보완해 주는 대안적인 교수 학습방법으로 사용될 수 있음을 시사해 준다.

Keywords