Effect analysis of perceived easiness and usefulness on the intention to use mobile telematics services

모바일 텔레매틱스 서비스 사용 의도에 영향을 미치는 사용 용이성과 유용성 분석

  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of this study is to explore essential factors of influencing user's usage intentions on telematics services and to find relationships among factors. This study derives several variables and hypotheses through literature reviews on the extended research model based on Davis's Technology Acceptance Model. With the objective of statistical verification, derived variables were sorted into meaningful categories through various statistical packages. These were included multiple regression analysis to improve the reliability of survey data. The demand analysis was conducted by targeting on users who have previously experienced telematics services. Indicated analyzed results which 'suitability', 'localization', and 'instant connectivity' variables were positively related to the user's usage intentions, especially accuracy of information variable. The factors of influencing the usage intention on telematics services can be useful empirical data in order to analyze the market trends and to suggest industrial or political guideline of telematics services.

본 연구의 목적은 모바일 텔레매틱스 서비스 사용자의 사용 의도에 직접적인 영향을 미치는 요인들을 탐색하여, 요인 간 연관관계를 제시하는 것이다. 대부분의 연구들이 동향 분석이나 요구사항 정립에 편중되었고, 본질적인 영향 요인의 분석에 대한 연구의 미비로 연구수행이 일시적으로 끝나거나 선행연구와의 일관성이 결여되었다. 따라서 본 연구는 사용 의도에 미치는 변수 및 가설을 도출하여, 대표적인 정보기술 수용모델인 Davis의 기술수용모형(Technology Acceptance Model, TAM) 이론을 적용하여 확장된 연구모형을 정립하였다. 연구방법은 현재 이동통신사에서 제공하는 텔레매틱스 서비스 사용자를 대상으로 한 설문조사의 통계적 검증을 통한 실증적 연구를 수행하였다. 분석 결과 정보의 정확성, 이용요금 적합성, 위치성, 즉시연결성이 사용자의 사용 의도에 대하여 정의 관계를 보였으며, 특히 정보의 정확성이 가장 중요한 영향 요인으로 검증되었다. 본 연구는 연구모형을 중심으로 한 모바일 텔레매틱스 서비스 사용 의도에 영향을 미치는 요인들의 연관관계를 검증한 실증적 연구로서, 연구의 확장성 측면에서 의미가 있다. 텔레매틱스 서비스 시장의 진화과정을 고려할 때, 본 연구의 산출물은 향후 신정보기술 서비스의 사용 활성화 방안에 응용하거나 산업 정책적 가이드라인을 제시하는데 실증적인 지표로도 활용이 가능할 것이다.

Keywords