References
- 김익균, 1993, 중학교 과학 일과 에너지 단원에 제시된 삽화에 대한 중학생들의 이해. 물리교육, 11(2), 121-139
- 박시현, 우종옥, 1994, 한.일 초등학교 자연 교과서 삽화 비교 연구. 한국과학교육학회지, 14(1), 58-69
- 백남권, 서승조, 조태호, 김성규, 박강은, 이경화, 2002, 제 6차와 제7차 초등학교 3, 4학년 과학교과서의 내용과 삽화의 비교.분석. 초등과학교육, 21(1), 61-70
- 송판섭, 김정덕, 문병찬, 김해경, 2003, 제6차와 제7차 교육 과정의 슬기로운 생활 교과서 삽화 비교 분석: 1학년 교과서를 중심으로. 초등과학교육, 22(3), 251-259
- 오원근, 강지영, 박은정, 2005, 열의 전도 및 상태 변화에 대한 중등학생들의 선개념이 교과서의 삽화 이해에 미치는 영향. 새물리, 56(6), 363-374
- 우종욱, 정완호, 권재술, 최병순, 정진우, 허명, 1992, 초등학교 자연교과서 개발 체제 분석 및 평가 연구. 한국과학교육학회지, 12(2), 109-128
- 유영미, 2004, 과학교과서에 내재된 성별 지배 이데올로기분석. 교육사회학연구, 14(1), 39-67
- 이형철, 안정희, 2005, 한.일 초등학교 과학 교과서 삽화비교 연구. 초등과학교육, 24(2), 138-144
- 최영란, 이형철, 1998, 초등학교 자연 교과서의 삽화 분석. 한국초등과학교육학회지, 17(2), 45-53
- 한재영, 2006, 과학 교과서에 사용된 화살표의 의미. 초등과학교육, 25(3), 244-256
- Ametller, J. and Pinto, R., 2002, Students' reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312 https://doi.org/10.1080/09500690110078914
- Cobley, P., 2001, Introducing semiotics (2nd ed.). Totem Books, Cambridge, USA, 182 p
- Colin, P., Chauvet, R, and Viennot, L., 2002, Reading images in optics: students' difficulties and teachers' views. International Journal of Science Education, 24 (3), 313-332 https://doi.org/10.1080/09500690110078923
- Dimopoulos, K., Koulaidis, V., and Sklaveniti, S., 2003, Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Research in Science Education, 33 (2), 189-216 https://doi.org/10.1023/A:1025006310503
- Halliday, M.A.K., 1978, Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. Edward Arnold, London, 256 p
- Halliday, M.A.K., 1994, An introduction to functional grammar (2nd ed.). Edward Arnold, London, 434 p
- Jacobi, D., 1999, Le communication scientifique: Dis-cours, figures, modeles. Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble, 277 p
- Kress, G, Jewitt, C, Ogborn, J., and Tsatsarelis, C, 2001, Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. Continuum, New York, USA, 188 p
- Kress, G and van Leewen, T, 2006, Reading Images: The grammar of visual design (2nd ed.). Routledge, New York, USA, 291 p
- Lemke, J., 1998, Multiplying meaning: Visual and verbal semiotics in scientific text. In Martin, J. R. and Veel R. (eds.), Reading science: Critical and functional perspectives on discourse of science. Routledge, London, 87-113
- Pinto, R., 2002, Introduction to the Science Teacher Training in an Information Society (STTIS) project. International Journal of Science Education, 24 (3), 227-234 https://doi.org/10.1080/09500690110078888
- Pinto, R. and Ametller, J., 2002, Students' difficulties in reading images: Comparing results from four national research groups. International Journal of Science Education, 24 (3), 333-341 https://doi.org/10.1080/09500690110078932
- Roth, W.M., Pozzer-Ardenghi, L., and Han, J.Y., 2005, Critical graphicacy: Understanding visual representation practices in school science. Springer, Dordrecht, 285 p
- Storey, J., 1993, An introductory guide to cultural theory and popular culture. University of Georgia, Athens, 238 p
- Stylianidou, F, 2002, Analysis of science textbook pictures about energy and pupils' readings of them. International Journal of Science Education, 24 (3), 257-283 https://doi.org/10.1080/09500690110078905
- Testa, I., Monroy, G, and Sassi, E., 2002, Students' reading images in kinematics: the case of real-time graphs. International Journal of Science Education, 24 (3), 235-356 https://doi.org/10.1080/09500690110078897