DOI QR코드

DOI QR Code

The Socio-semiotic Analysis of Visual Images in Elementary Science Textbooks: Focused on Weather and Forecast

초등 과학 교과서 시각 이미지의 사회-기호학적 분석: '날씨'와 '일기예보'를 중심으로

  • Lee, Jeong-A (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Maeng, Seung-Ho (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Kim, Chan-Jong (Department of Earth Science Education, Seoul National University)
  • 이정아 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 맹승호 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 김찬종 (서울대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

This study analyzed the visual images covering 'weather' and 'weather forecast' in elementary science textbooks from the Syllabus Period to the 7th national curriculum from the socio-semiotic perspective. The results showed that most of the visual images were 'realistic' which were descriptive of real world phenomena. This means that most of the visual images in elementary science text were familiar to students in every curriculum period. The power relationship in communication between images and students was very complex. The visual images in elementary science textbooks include few geometrical and alphanumeric code in every curriculum period. This study provides a new framework to interpret amount of information, functions of information, structures, and social meanings of visual images. It could be also a beginning stage to introduce the socio-semiotic perspective into choosing visual images for next science textbooks.

이 연구는 교수요목기부터 7차 교육과정에 이르기까지 '날씨'와 '일기예보'를 다루고 있는 시각적 이미지를 사회-기호학적 관점으로 분석하였다. 연구결과 대부분의 시각적 이미지는 실제 세상의 현상을 묘사하는 '실체형'인 것으로 나타났다. 이는 모든 시기의 초등 과학 교과서의 시각적 이미지는 대부분 학생들에게 친숙하였음을 의미한다. 시각적 이미지와 학생 사이의 의사소통에 대한 주도권 양상은 복잡하게 나타났다. 또한 초등학교 과학 교과서의 시각적 이미지들은 시기에 관계없이 대부분 기하학적 코드나 숫자 문자 등을 사용하지 않는 것으로 나타났다. 이 연구는 시각적 이미지의 정보의 양과 형태, 구조 및 사회적 의미 등을 해석하는 새로운 분석도구를 제안해준다. 또한 차기 과학교과서의 이미지 선택에 사회-기호학적 관점을 도입하는 하나의 전기가 될 것이다.

Keywords

References

  1. 김익균, 1993, 중학교 과학 일과 에너지 단원에 제시된 삽화에 대한 중학생들의 이해. 물리교육, 11(2), 121-139
  2. 박시현, 우종옥, 1994, 한.일 초등학교 자연 교과서 삽화 비교 연구. 한국과학교육학회지, 14(1), 58-69
  3. 백남권, 서승조, 조태호, 김성규, 박강은, 이경화, 2002, 제 6차와 제7차 초등학교 3, 4학년 과학교과서의 내용과 삽화의 비교.분석. 초등과학교육, 21(1), 61-70
  4. 송판섭, 김정덕, 문병찬, 김해경, 2003, 제6차와 제7차 교육 과정의 슬기로운 생활 교과서 삽화 비교 분석: 1학년 교과서를 중심으로. 초등과학교육, 22(3), 251-259
  5. 오원근, 강지영, 박은정, 2005, 열의 전도 및 상태 변화에 대한 중등학생들의 선개념이 교과서의 삽화 이해에 미치는 영향. 새물리, 56(6), 363-374
  6. 우종욱, 정완호, 권재술, 최병순, 정진우, 허명, 1992, 초등학교 자연교과서 개발 체제 분석 및 평가 연구. 한국과학교육학회지, 12(2), 109-128
  7. 유영미, 2004, 과학교과서에 내재된 성별 지배 이데올로기분석. 교육사회학연구, 14(1), 39-67
  8. 이형철, 안정희, 2005, 한.일 초등학교 과학 교과서 삽화비교 연구. 초등과학교육, 24(2), 138-144
  9. 최영란, 이형철, 1998, 초등학교 자연 교과서의 삽화 분석. 한국초등과학교육학회지, 17(2), 45-53
  10. 한재영, 2006, 과학 교과서에 사용된 화살표의 의미. 초등과학교육, 25(3), 244-256
  11. Ametller, J. and Pinto, R., 2002, Students' reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312 https://doi.org/10.1080/09500690110078914
  12. Cobley, P., 2001, Introducing semiotics (2nd ed.). Totem Books, Cambridge, USA, 182 p
  13. Colin, P., Chauvet, R, and Viennot, L., 2002, Reading images in optics: students' difficulties and teachers' views. International Journal of Science Education, 24 (3), 313-332 https://doi.org/10.1080/09500690110078923
  14. Dimopoulos, K., Koulaidis, V., and Sklaveniti, S., 2003, Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Research in Science Education, 33 (2), 189-216 https://doi.org/10.1023/A:1025006310503
  15. Halliday, M.A.K., 1978, Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. Edward Arnold, London, 256 p
  16. Halliday, M.A.K., 1994, An introduction to functional grammar (2nd ed.). Edward Arnold, London, 434 p
  17. Jacobi, D., 1999, Le communication scientifique: Dis-cours, figures, modeles. Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble, 277 p
  18. Kress, G, Jewitt, C, Ogborn, J., and Tsatsarelis, C, 2001, Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. Continuum, New York, USA, 188 p
  19. Kress, G and van Leewen, T, 2006, Reading Images: The grammar of visual design (2nd ed.). Routledge, New York, USA, 291 p
  20. Lemke, J., 1998, Multiplying meaning: Visual and verbal semiotics in scientific text. In Martin, J. R. and Veel R. (eds.), Reading science: Critical and functional perspectives on discourse of science. Routledge, London, 87-113
  21. Pinto, R., 2002, Introduction to the Science Teacher Training in an Information Society (STTIS) project. International Journal of Science Education, 24 (3), 227-234 https://doi.org/10.1080/09500690110078888
  22. Pinto, R. and Ametller, J., 2002, Students' difficulties in reading images: Comparing results from four national research groups. International Journal of Science Education, 24 (3), 333-341 https://doi.org/10.1080/09500690110078932
  23. Roth, W.M., Pozzer-Ardenghi, L., and Han, J.Y., 2005, Critical graphicacy: Understanding visual representation practices in school science. Springer, Dordrecht, 285 p
  24. Storey, J., 1993, An introductory guide to cultural theory and popular culture. University of Georgia, Athens, 238 p
  25. Stylianidou, F, 2002, Analysis of science textbook pictures about energy and pupils' readings of them. International Journal of Science Education, 24 (3), 257-283 https://doi.org/10.1080/09500690110078905
  26. Testa, I., Monroy, G, and Sassi, E., 2002, Students' reading images in kinematics: the case of real-time graphs. International Journal of Science Education, 24 (3), 235-356 https://doi.org/10.1080/09500690110078897