Journal of Distribution Research (한국유통학회지:유통연구)
- Volume 12 Issue 1
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- Pages.1-31
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- 2007
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- 1226-9263(pISSN)
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- 2383-9694(eISSN)
The Effects of Organization Characteristics and Relationship Characteristics on Relational Performance: Focused on Mediating Effects of the Dimensions of Trust and Commitment
조직특성과 관계특성이 관계성과에 미치는 영향: 신뢰 차원과 결속 차원의 매개효과를 중심으로
Abstract
While trust and commitment are core mediating variables for the purpose of maintaining the long-term relationship, in the context of the characteristics of company and the relationship performance of its members, there have been limited studies which explore as to how each of the dimensions has affects differently. The basic purpose of this study is to examine the relationship between an automobile manufacturer and its agencies. The main purpose of this study is to examine how each different dimension of trust and commitment on the automobile manufacturer has different mediating effects between the characteristics of company(organization characteristics, relationship characteristics) and relationship performance perceived by its agents. Another purpose is to investigate the mechanism by which the relationship performance of the agencies is improved. An empirical study surveying 115 sales office managers at a leading automobile manufacturer in Korea was conducted. An analysis of the collected data indicates that while the characteristics of company have a positive influence on the agencies' relational performance through the mediating role of both trust of benevolence and commitment, agencies' trust of their headquarter's benevolence has a different influence on the dimensions of commitment. Finally, the authors discussed some theoretical contributions and managerial implications. And then, they presented limitations of this study and the future research directions.
이 연구는 조직특성 및 관계특성 변수들과 관계성과 간에서 신뢰와 결속 차원의 매개효과 정도가 어떻게 상이한지를 파악하고, 관계성과를 향상시키기 위해 필요한 기업의 관계관리 메커니즘을 살펴보기 위한 것이다. 국내 자동차 산업을 배경으로 하여 구매업체인 대리점과 공급업체인 자동차 영업본사의 관계에서 대리점의 관점을 대상으로 설문조사를 수행하여 실증분석을 하였다. 샘플들은 국내 자동차 산업의 선두업체와 거래하고 있는 대리점들 중에서 115개의 대리점들을 대상으로 하였다. 구조방정식 모형 분석을 통해 가설을 검증한 결과, 가설에서의 예상과 같이 대리점의 신뢰 차원인 신용에 대한 신뢰와 호의에 대한 신뢰를 증가시키는 본사 관련 조직특성 및 관계특성 변수들의 영향력의 정도가 상이했고, 대리점의 결속 차원인 계산적 결속과 정서적 결속을 증가시키는 호의에 대한 신뢰의 영향력과 대리점의 관계성과를 증가시키는 결속 차원의 영향력 모두가 존재하는 것으로 나타났다. 그러나 결속 차원을 증가시키는 신용에 대한 신뢰의 영향력은 나타나지 않았다. 또한, 이 연구에서는 구조방정식 모형 분석 외에 등가제약 모형과 자유모형간의
Keywords